Gökbilimciler Uzayda Garip Yeni Bir 'Moleküler Balon' Yapısı Tespit Etti

450 ışık yılı uzaklıkta kalın bir gaz ve toz bulutunun kalbinde yer alan yeni keşfedilen bir yapı, oluşum sürecindeki bir çift bebek yıldızın işaretidir.

Gökbilimcilerden oluşan bir ekip, Toros moleküler bulut kompleksindeki Barnard 18 adlı bir yıldız oluşum merkezinde daha önce görülmemiş bir baloncuk belirlediler.

Gökbilimciler, büyüyen bir yıldızla ilişkili malzeme fırlatması veya "dışarı akışı" olan böyle bir balonu yalnızca ikinci kez tanımlıyorlar. Yeni keşfedilen yapı, bilim insanlarının yıldızların büyüdükçe çevrelerini nasıl etkiledikleri hakkında daha fazla bilgi edinmelerine yardımcı olabilir.

Yıldız oluşumu karmaşık, dağınık bir iştir. Küçük toz taneciklerinden ve hidrojen dahil gazlardan oluşan yoğun, soğuk bir bulutla başlar. Sonunda, bu bulutun bir yığını, kendi yerçekimi altında bir girdap halinde çökerek, etrafındaki malzeme sisinden daha fazla malzeme çeker. Yeterince kütle kazandığında, ortaya çıkan basınç ve ısı, çekirdekte yıldızları tanımlayan hidrojeni üretir.

Ancak bir bebek yıldız bu kütleyi biriktirdikçe, etrafındaki boşluğa saldırır. Tüm materyaller yıldızın içine girmez; bazıları protoyıldızın manyetik alan çizgileri boyunca astrofiziksel jetler olarak uzaya fırlatıldığı kutuplara doğru hızlanır. Ek olarak, protostarlar, doğduğu bulutta büyük boşluklar oluşturan rüzgarları harekete geçirir.

Bu çıkışlara geri bildirim adı verilir ve yıldızlararası ortamın (yıldızlar arasındaki boşluklarda dolaşan gaz ve toz) evriminin yanı sıra protostellar büyümenin kesilmesinde önemli bir rol oynadıkları düşünülmektedir.

Moleküler bulutlar çok yoğun olduğundan, bir yıldız oluşurken içlerinde neler olup bittiğini görmek özellikle kolay değildir. Daha kısa ışık dalga boyları buluta nüfuz etmez; ancak daha uzun dalga boyları olabilir.Barnard 18, ne ışık salan ne de yansıtan karanlık bir bulutsudur. Optik gözlemlerde, neredeyse uzayda bir boşluk gibi, karanlık bir leke olarak görünür. Bu nedenle, Çin Bilimler Akademisi'nin (NAOC) Ulusal Astronomi Gözlemevlerinden Yan Duan ve Di Li liderliğindeki bir astronom ekibi, bulutun içini görmek için radyo dalga boylarına yöneldi.

İki farklı radyo teleskopu kullanarak, bir gaz bulutu içindeki yapıları izlemek için kullanılabilecek karbon monoksit sinyalini analiz ettiler. Ve Barnard 18 moleküler bulutunun içinde pusuya yatarak bir kabarcık yapısının kanıtını buldular.

Daha ileri gözlemler daha da fazlasını ortaya çıkardı.

Takımın makalesinin baş yazarı olan NAOC astronomu Yan Duan, "Toros moleküler bulutunun Five College Radyo Astronomi Gözlemevi (FCRAO) araştırması ile yapılan birleşik analiz yoluyla, moleküler baloncuğun merkezinde yer alan bir çıkış bulduk" diyor.

Barnard 18, astronomlar tarafından zaten tanımlanmış olan ilginç bir nesneye ev sahipliği yapıyor - HH 319 adlı bir Herbig-Haro nesnesi.

HH 319, Li ve ekibi tarafından belirlenen çıkışın merkezinde yer alıyor ve bu, balonun kökenine dair ipuçları veriyor. Ancak birkaç olası ata vardı: yıldızlar her zaman sabit durmaz, balonun merkezinde hiçbir yıldız görülemez ve yakınlarda birkaç genç yıldız bulunabilir.

Konumlarına bağlı olarak araştırmacılar, kökenlerini ikili bir T Tauri yıldızı çiftine kadar takip ettiler. Bir milyon yaşından daha genç olan bunlar, henüz hidrojen füzyonunu tam olarak başlatmamış ve hâlâ kütle biriktirmekte olan bir yıldız türüdür. Ekibin bulduğu ikili, balonun merkezinden mevcut konumuna hareket etmiş olma olasılığı en yüksek olanıdır.

Araştırma The Astrophysical Journal'da yayınlandı.