Dünyada Bir İlk 13 Yaşındaki Çocuk Ölümcül Beyin Kanserinden Kurtuldu
13 yaşındaki Lucas adında Belçikalı bir çocuk beyin sapı glioması diye bilinen kanserin en acımasız türünden kurtularak dünyada bir ilk oldu.

Lucas'a altı yaşındayken nadir görülen bir tür beyin tümörü teşhisi konduğunda, prognozdan yana bir şüphe yoktu.

Fransız Doktor Jacques Grill, Lucas'ın ailesine oğullarının öleceğini söylemek zorunda kaldığını hatırlayınca duygulanıyor.

Ancak yedi yıl sonra Lucas şu anda 13 yaşında ve tümörden hiçbir iz kalmadı.

Belçikalı çocuk, kendisini tedavi eden araştırmacılara göre, özellikle acımasız bir kanser olan beyin sapı gliomasından kurtulan dünyadaki ilk çocuk.

Paris'teki Gustave Roussy kanser merkezinde beyin tümörü programı başkanı olan Grill, "Lucas hayatta kalmak için tüm olasılıkları yendi" dedi.

Tam adı diffüz intrinsik pontin glioma (DIPG) olan bu tümör her yıl Amerika Birleşik Devletleri'nde yaklaşık 300, Fransa'da ise 100 kadar çocukta teşhis edilmektedir.

Perşembe günü kutlanacak olan Uluslararası Çocukluk Çağı Kanser Günü öncesinde tıp camiası, çocukların yüzde 85'inin kanser teşhisi konulduktan sonra beş yıldan daha uzun süre hayatta kalmasını sağlayan gelişmeleri övdü.

Ancak DIPG tümörüne sahip çocuklar için manzara korkunç olmaya devam ediyor- çoğu teşhisten sonra bir yıl yaşayamıyor. Yakın zamanda yapılan bir araştırma, sadece yüzde 10'unun iki yıl sonra hayatta olduğunu ortaya koymuştur.

Radyoterapi bazen kötü huylu tümörün hızlı gelişimini yavaşlatabilir, ancak hiçbir ilacın buna karşı etkili olduğu gösterilmemiştir.

Onun Gibi Başka Bir Vaka Yok

Lucas ve ailesi, DIPG için potansiyel yeni ilaçları test eden BIOMEDE denemesine katılan ilk hastalardan biri olabilmek için Belçika'dan Fransa'ya gitti.

Lucas en başından itibaren, kendisine rastgele verilen everolimus adlı kanser ilacına güçlü bir şekilde yanıt verdi.

"Grill AFP'ye yaptığı açıklamada, "Bir dizi MRI taramasında tümörün tamamen kaybolduğunu izledim” dedi.

Ancak doktor tedaviyi durdurmaya cesaret edemedi- en azından bir buçuk yıl önce Lucas artık ilaçları almadığını açıklayana kadar.

Grill, "Dünyada onun gibi başka bir vaka bilmiyorum" dedi.

Lucas'ın tam olarak neden bu kadar iyileştiği ve vakasının gelecekte onun gibi diğer çocuklara nasıl yardımcı olabileceği henüz bilinmiyor.

Denemedeki diğer yedi çocuğun tümörü teşhis konulduktan yıllar sonra varlığını sürdürdü, ancak sadece Lucas'ın tümörü tamamen yok oldu.

Grill, bu çocukların ilaçlara yanıt verirken diğerlerinin vermemesinin nedeninin büyük olasılıkla kendi tümörlerinin "biyolojik özelliklerinden" kaynaklandığını söyledi.

"Lucas'ın tümörü, hücrelerini ilaca karşı çok daha duyarlı hale getirdiğine inandığımız son derece nadir bir mutasyona sahipti" diye ekledi.

Lucas'ı Yeniden Üretmek

Araştırmacılar, hastaların tümörlerinin genetik anormalliklerini incelemenin yanı sıra laboratuvarda üretilen hücre kitleleri olan tümör "organoidleri" oluşturuyorlar.

Laboratuar çalışmalarını yöneten araştırmacı Marie-Anne Debily, "Lucas'ın durumu gerçek bir umut vaat ediyor," dedi.

AFP'ye verdiği demeçte "Hücrelerinde tespit ettiğimiz farklılıkları in vitro olarak yeniden üretmeye çalışacağız" dedi.

Ekip, tümörün Lucas'ta olduğu gibi etkili bir şekilde öldürülüp öldürülemeyeceğini görmek için organoidlerdeki genetik farklılıklarını yeniden üretmek istiyor.

Debily, bu işe yararsa, "bir sonraki adım, tümör hücreleri üzerinde bu hücresel değişikliklerle aynı etkiye sahip bir ilaç bulmak olacak" dedi.

Araştırmacılar bu yeni ipucundan heyecan duymakla birlikte, olası herhangi bir tedavinin hala çok uzakta olduğu konusunda uyardılar.

Grill, "Ortalama olarak, ilk ipucunun bir ilaç haline gelmesi 10-15 yıl sürüyor- bu uzun ve zorlu bir süreç" dedi.

Avustralya'daki Sydney Çocuk Hastanesi'nde pediatrik onkolog olan David Ziegler, DIPG için manzaranın son on yılda dramatik bir şekilde değiştiğini söyledi.

Ziegler AFP'ye yaptığı açıklamada, laboratuvardaki buluşlar, artan finansman ve BIOMEDE gibi denemelerin "yakında bazı hastaları tedavi edebileceğimize ikna olmamı sağladı" dedi.

Bu içerik SCIENCEALERT’de yayınlanmıştır.