Yaşlanma Etkileri Farelerde Geri Döndürülebildi
Bilim insanları, yaşlanan hücreleri vücuttan uzaklaştırarak farelerin yaşlanma sürecini geri döndürmeyi başardılar.

Yaşlanma sürecimizde, DNA’da hasarlar meydana gelmeye başlar ve en sonunda geri dönüşü olmayan bir noktaya ulaşır. Bu süreçte hücreler, ya ölürler ya kanserleşirler ya da yaşlanma evresine girerler. Yaşlanma süreci, hücreler için uyku evresidir, bu süreçte hücreler bölünmezler fakat yaşamlarını sürdürürler.

Yaşlanan hücrelerin, bugüne kadar zararsız oldukları düşünülmekteydi, fakat yeni çalışmalar ile bu yaşlanan hücrelerin çevreye bir takım kimyasallar ve moleküller salgıladığı ve bu salgıların sağlıklı hücreler üzerinde yaşlandırma ve inflamasyon etkisinin olduğu görüldü.

Hollanda’daki Erasmus Üniversitesi’nden araştırmacılar, yaşlılık sürecine giren hücreleri öldüren bir peptid geliştirdiler. Bu peptid, yaşlı hücrelerin ölümüne neden olurken, sağlıklı dokulara zarar vermiyor. Ayrıca araştırmacılar, bu peptid uygulamasından sonra, farelerde yaşlılık belirtilerinin tersine döndüğüne şahit olmuşlardır. Bu uygulama ile, farelerde, bazı organların fonksiyonlarının yeniden düzenlendiği, dökülen tüylerinin yeniden çıktığı ve daha uzun mesafeleri koşabildikleri görülmüştür.

Peptid, belirli bir proteini hedef alarak çalışmakta. Bu protein; FOXO4 proteinidir ve p53 proteini ile etkileşim halinde çalışmaktadır. Bu proteinler hücrelerin kendi kendini ölüme götürmesini engellemektedirler.

Cell dergisinde yayınlanan çalışmanın yazarlarından Peter de Keizer, farelere bu uygulamayı 10 ay boyunca haftada üç kez yaptıklarını ve herhangi bir yan etki görmediklerini belirtiyor. FOXO4 proteininin, yaşlılık evresine girmeyen hücrelerde neredeyse hiç ifade edilmediğini, FOXO4-p53 etkileşiminin de yalnızca yaşlılık evresindeki hücrelerde görüldüğünü ifade ediyor.

Çalışmanın bundan sonraki basamağında, bu peptidin insanlar üzerinde denenmesi planlanıyor.

Fareler üzerinde çalışılarak elde edilen şaşırtıcı sonuçların insanlar üzerinde de elde edilip edilemeyeceği merak konusu.

Halime Serinçay
Hacettepe Üniversitesi / Biyomühendislik Doktora -

İsa Erdal Ergun

Açıkçası vücut daki hücreleri farelerde ki gibi geri döndürebilme fikri çok dahiyane olmakla beraber bir o kadarda zor olduğunu düşünüyorum çünkü örnek vermek gerekirse bir takım canlılar dejenarasyon özelliğine sahip amma ve lakin insanlar bu özelliğe bilim sayesinde olsun olmasın fazla yaklaşacağını düşünmüyorum. Yine de zaman kavramını tam olarak kavrayabilirsek eğer işte o zaman yaşlanmamıza, saçımızın ağarmasına, kırışıklıklarımıza neyin neden olduğunu çözebiliriz.