Uranüs'ün Halkalarının Yeni Görüntüsü Tam Anlamıyla Muhteşem
JWST, Güneş Sistemi’ndeki yedinci gezegenin inanılmaz bir kızılötesi görüntüsünü yakaladı.

Uranüs, soluk halkalardan oluşan bir sistemle çevrilidir, ancak kolayca tespit edilemezler. Bugüne kadar, yalnızca 1986'da gezegenin yanından geçişinde Voyager 2 uzay aracı ve Keck Gözlemevi onları görebilmişti. Şimdi JWST, en yeni uzay teleskobunun bu soluk yapıları, ve çok daha fazlasını, görme görevinden daha fazlasını yaptığını gösteriyor.

İlk olarak halkalara odaklanalım. JWST, Uranüs'ün sahip olduğu bilinen 13 halkadan 11'ini görüyor. Bir kez olsun sorun, eksik ikisinin fazla soluk olması değil. Birçoğu aslında uzay teleskobu için fazla parlak, dolayısıyla tek bir şekilde birleşiyorlar. Görünen halkalardan dokuzu ana halkalar, ikisi ise gezegene en yakın soluk turuncu yapı gibi dağınık tozlu halkalar.

Halkaların ötesinde, gezegendeki hava var. Voyager 2'den Uranüs'ün önceki görüntülerini gördüyseniz, gezegen pürüzsüz bir akuamarin küre gibi görünür. Ancak kızılötesi, pürüzsüz yüzeyinin altında sorunun kaynadığını ortaya koyuyor. Görüntüde, gezegenin içindeki fırtına aktivitesiyle bağlantılı iki parlak bulut görülüyor. Biri gezegenin kenarına yakın, diğeri ise kutup buz tabakasına yakın.

Ve kutup tabakası hakkında konuşalım. Gördüğünüz o parlak bölge, gezegenin Kuzey kutbu. İlkbahar ve yaz aylarında bölge doğrudan güneş ışığı alır ve sonbaharda kaybolmadan önce bu tabaka oluşur. Bunu bir saniyeliğine düşünmenize izin vereceğiz… Evet, gezegenin Kuzey kutbunu görüyoruz ancak gezegenin “yukarısında” değiliz. Bunu yapabiliyoruz çünkü Uranüs gerçekten çok tuhaf. Kendi yanında yörüngede döner, bu nedenle yazın Kuzey kutbu Güneş'i, kışın ise Güney kutbu Güneş'i gösterir.

Bunun ve gezegenin diğer birçok tuhaflığının nedeni, Uranüs'ün yaşadığı milyarlarca yıl önce meydana geldiğine inanılan muazzam çarpmanın gezegenin eksenini, manyetik alanını ve iç sıcaklığını bozmasıdır.

The planet Uranus is on a black background just left of centre. Just below the planet at the 7 o’clock position is a faint blue point labeled Puck. Brighter blue points at 8 o’clock, 5 o’clock, and 3 o’clock are labeled Ariel, Miranda, and Umbriel, respectively.Two additional blue points at 7 o’clock and 5 o’clock are labeled Titania and Oberon

Uranüs ve en parlak ayları.

Uzaklaştırılmış JWST görüntüsü, Uranüs'ün 27 ayının çoğunu da gösteriyor. Çoğu görüntüde görülemeyecek kadar küçük ve soluk olsa da, en parlak altı tanesi çok nettir. Ve tüm bunlar, yalnızca iki filtrede yalnızca 12 dakikalık bir pozlamadan geliyor.

JWST ona tekrar tekrar bakmaya başladığı için Uranüs çok daha ayrıntılı bir şekilde incelenmek üzere. Teleskop ayrıca Neptün'e ve Güneş Sistemi’ndeki diğer dev gezegenlere de baktı.