Samanyolu'na Dağılan Gizemli Sarı Toplar’ın Yeni Doğan Yıldız Kümeleri Olduğu Keşfedildi

Bilim insanları, "sarı toplar" olarak adlandırılan gizemli kozmik nesneler vakasını çözdüler. Araştırmacılar, Astrofizik Dergisi'nde, göksel lekelerin tek süper kütleli yıldızlardan ziyade çok çeşitli kütlelere sahip birçok yıldızın doğum yerlerini gösterdiğini bildirdi.

Kümelerdeki yıldızlar nispeten gençler, sadece 100.000 yaşındalar. Orta yaşlı bir yıldız olan Güneş 4,6 milyar yaşında. Merkezi Naperville, Illinois'de bulunan Gezegen Bilimleri Enstitüsü'nde bir astronom olan Grace Wolf-Chase, "Bunları anne rahimdeki bebek yıldızlar olarak düşünebiliriz" diyor.

Nesneler ilk kez, Samanyolu Projesi gönüllüleri tarafından, Spitzer Uzay Teleskobunun çektiği, Samanyolu galaksisinin fotoğraflarını incelerken tanımlandı. Kızılötesi ışıkta görünen nesneler, gökbilimcilerin “yıldızlar doğmadan önce bu ortamlarda nasıl davrandığını araştırmak için” iyi bir örnek olarak karşımıza çıkıyorlar.

Gönüllü araştırmacılar, dev iyonize gaz baloncukları üfleyen güneşin kütlesinin en az 10 katı olduğu düşünülen bebek yıldızları birçok farklı görüntüleme anında yakaladılar. İlk görüldüğü andan bir veya iki yıl sonra, bazı amatör gözlemciler bu nesneleri #sarıtoplar etiketiyle sosyal mecralarda paylaşmaya başladılar. 2010 ve 2015 yılları arasında gönüllüler toplamda 928 sarı top buldu.

Wolf-Chase'in ekibi başlangıçta topların erken evredeki gaz kabarcıklarını temsil ettiğini düşündü. Ancak sarı toplar tesadüfi bir keşif olduğu için, araştırmacılar muhtemelen nesneleri kesin olarak teşhis etmek için daha fazla zamana ihtiyaç duyacaklarını biliyorlardı. 2016 yılında ekip, Samanyolu Projesi gönüllülerinden daha fazla sarı top bulmalarını istedi. Ertesi yıl, grup 6.000'den fazla sarı top gördü.

Fotoğraf: Gökbilimciler ilk önce 'sarı topların' (solda daire içine alınmış) büyük, genç yıldızların (sağda) etrafında üflenen gaz kabarcıklarının öncüleri olduğunu düşündüler. Ancak yeni bir çalışma, sarı topların aslında daha az kütleli yıldız kümeleri olduğunu öne sürüyor.

Wolf-Chase ve meslektaşları, ne olduklarını anlamaya çalışmak için bu toplardan yaklaşık 500 tanesini mevcut yıldız kümeleri ve diğer gök yapılarının kataloglarıyla karşılaştırdı. Wolf-Chase, "Artık iyi bir cevabımız var: Onlar bebek yıldız kümeleri" diyor. Kümeler, genç, büyük yıldızların üflediği yıldız baloncuklarına benzer şekilde kendi iyonize baloncuklarını üflüyorlar.

Wolf-Chase, araştırmacıların, aralık ayının sonlarında uzaya fırlatılacak olan James Webb Uzay Teleskobu gibi teleskopları, sarı topları seçmek ve topların fiziksel özellikleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için kullanabileceklerini umuyor.