Kök Hücrelerden Yapılan 'Blastoidler' Doğurganlığı İncelemek İçin Yeni Bir Yol Sunuyor

Erken evre embriyo modelleri, doğum kontrol yöntemlerini araştırmak için de kullanılabilir.

İnsan kök hücreleri, erken evre embriyoların rahim zarına nasıl implante edildiğini incelemek için blastoidler adı verilen modeller oluşturmak için kullanılabilir.

Yeni oluşturulan “blastoidler” bilim insanlarına embriyonik gelişimi araştırmak için döllenmiş insan yumurtalarını kullanmaktan daha hızlı ve daha basit bir yol sağlayabilir.

Nature dergisinde 2 Aralık'ta yayınlanan bir rapora göre, insan kök hücrelerinden yapılan bu blastoidler, embriyonik gelişimin erken bir aşamasında bulunan bir yapı olan blastosistin nasıl büyüdüğünü ve rahmin zarına nasıl yerleştiğini incelemek için gelişimsel olarak en doğru modeldir.

Genellikle erişimi zor olan insan embriyoları üzerinde araştırma yapmak son derece zor ve tartışmalıdır. Ancak laboratuvar yapımı blastoidler bu engellerin bazılarından kaçınabilir. Blastoidler daha önce oluşturulmuş olsa da araştırmacılar bu modellerin yeni blastoidler kadar blastosist hücrelerini kopyalamadığını savunuyorlar. Ekip yeni doğum kontrol yöntemleri ve doğurganlık tedavileri için aday olabilecek molekülleri ortaya çıkarmak için blastoidleri kullandı.

Döllenmeden bir hafta sonra, gelişmekte olan insan embriyoları, embriyoya dönüşecek hücreleri çevreleyen küresel bir hücre zarfı olan bir blastosist kullanılarak uterusa implante edilir. Bu süreci tekrarlamak için, Viyana'daki Avusturya Bilimler Akademisi Moleküler Biyoteknoloji Enstitüsü'nde kök hücre biyoloğu Nicolas Rivron liderliğindeki ekip, laboratuvarda yetiştirilen insan kök hücrelerini inceledi.

Araştırmacılar, hücrelerin büyümesine ve yaşam döngüsü olaylarının zamanlamasına dahil olan moleküler yolları kimyasal olarak inhibe etti. Sonuç olarak hücreler, blastokistlerde bulunan aynı üç hücre tipine sahip blastoidler oluşturdu.

Ekip, blastoidleri, laboratuvarda uterus astarından yetiştirilen hücrelere koyduğunda, küreler yüzeye yapışarak erken gebelikte çok önemli bir adımı yeniden oluşturdu. Araştırmacılar, blastoid bağlanmasını önleyen ve aynı zamanda onu teşvik eden bir bileşik tanımladılar ve bunların hormonal olmayan kontraseptifler veya doğurganlık tedavileri açısından potansiyellerini ortaya çıkardılar.

Bu blastoidlerin insanlara dönüşebileceği düşünülmemektedir. Yine de ekip, insan embriyoları ile ilgili araştırmaları sınırlayan yönergelere uygun olarak modellerin 13 gün sonra gelişmesine izin vermedi.