NASA'nın Tuhaf Hale Şekilli Ay Yörüngesini Test Eden İlk Uzay Aracı Fırlatıldı
CAPSTONE, daha önce hiçbir uzay aracının gitmediği yerlere giden, büyük hedefleri olan küçük bir CubeSat.

2022, hem köklü uzay ajansları hem de özel firmalar tarafından Ay görevleri için büyük bir yıl belirlenmişti. Ancak, çok sayıda planlanan fırlatma gerçekleşmedi, yani NASA'nın CAPSTONE'ı, bu yıl şimdiye kadar gerçekten kalkış yapan ilk aya fırlatma onurunu alıyor.

NASA görevlerinin uzun geleneğine göre, adı ağız dolusu - ancak daha zarif bir kısaltma olarak sadeleştirilmiş. Cislunar Otonom Konumlandırma Sistemi Teknoloji Operasyonları ve Navigasyon Deneyi veya CAPSTONE, yüksek hedefleri olan mütevazı bir mikrodalga boyutlu CubeSat.

CAPSTONE, NASA'nın merakla beklenen Lunar Gateway'i - Ay'ın yörüngesinde dolaşmak ve Artemis görevlerini desteklemek ve belki bir gün Mars'a basamak taşı olmak üzere ayarlanmış uzay istasyonu - için planlanan dışmerkezli yörünge için bir yol gösterici.

Sadece oldukça yenilikçi navigasyon teknolojilerini test etmek için değil, aynı zamanda Gateway'in planlanmış olağandışı hale şeklindeki yörüngesine dair matematiksel modellerin işe yarayabileceğini kanıtlamak için yola çıktı - bu yörünge şeklinde seyahat eden ilk uzay aracı.

NASA'nın güçlü bir şekilde tanımladığı gibi: “Kararlılığa sahip olacak. İstikrar. Denge. Bu yol gösterici CubeSat, uzayda, Dünya ve Ay'dan gelen yerçekiminin neredeyse sabit bir yörüngeye izin vermek için etkileşime girdiği, yerçekiminin en etkili noktasında neredeyse yaslanıp rahatlayabilecek ve fiziğin Ay'ın yörüngesinde tutma işinin çoğunu yapmasına izin verecek."

CAPSTONE ticari olarak Colorado'daki Advanced Space'e ait ve uzay ajansı ile özel bir havacılık şirketi arasındaki bir işbirliği. Başka bir özel sektör roketiyle fırlatıldı, bu sefer Rocket Lab'den.

Bir Yeni Zelanda-ABD şirketi olan Rocket Lab, Yeni Zelanda'nın Mahia Yarımadası'nda kendi fırlatma kompleksine sahip. Electron roketi, 28 Haziran sabahı saat 9 UTC'de küçük CubeSat'ı fırlattı.

Bu, Rocket Lab'ın alçak Dünya yörüngesinin ötesindeki ilk derin uzay göreviydi. Şirket aslında Elektron hızlandırıcılarını kullanarak Venüs'e kendi misyonunu planlıyor ve CAPSTONE'ı başarılı bir prova yapıyor.

Rocket Lab kurucusu Peter Beck, "Mükemmel Elektron fırlatma! Ay fotonu Düşük Dünya Yörüngesinde" diye tweet attı.

CAPSTONE, insanların Ay'ın yüzeyine geri dönüşünü görecek olan gelecekteki Artemis görevlerinin önünü açacak yeni ay yörüngesi türünü test etme yolunda.