Mars Helikopterleri Uçarken Yanlışlıkla Parlayan Plazma Oluşturabilir

Mars'ta dönen helikopter kanatları, St Elmo'nun ateşi olarak bilinen, elektrik fırtınaları sırasında gemiler ve uçakların etrafında sıklıkla oluşan bir plazma deşarjı olarak bilinen tuhaf fenomeni yaratmak için yeterli olabilir. Teorik olarak, NASA bilim insanlarına göre bu, bir Mars helikopterinin kanatlarının alacakaranlıkta parlamasına yetecek kadar önemli olabilir.

Güneş Sistemi'ndeki diğer dünyaları keşfetmek için otonom uçan araçların kapılarını açabilecek olan küçük helikopter, insanların Mars gibi ince ve tozlu bir atmosferde bir helikopterin uçmasının gerçekte nasıl bir şey olduğu konusunda merak uyandırdı.

Planetary Science Journal'da yayınlanan bir makalede araştırmacılar, Mars'taki bir helikopterin kanatlarındaki olası triboelektrik şarjı incelediler. İşlem prensipte, bir sürtünme meselesi olan bir yün süveterin üzerine bir balon sürterek statik elektrik oluşturmaya benzer.

Mars'ta helikopterin bıçakları hızla dönerken, bıçak üzerine bir elektrik yükü aktararak küçük toz taneciklerine çarpabilirler. Bu biriktikçe, atmosferdeki serbest elektronları itecek ve Mars atmosferinin ana bileşeni olan karbondioksit moleküllerine çarpacak bir akım yaratabilir. Bu da akımları yükselterek daha fazla elektron üretecektir.

Akımlar, Mars'ta dönen bir insansız hava aracına zarar vermeyecek kadar küçüktür, ancak geminin etrafındaki havanın mavi-mor bir renkte parlamasına neden olabilecek bir "elektron çığına" neden olacak kadar büyük olabilirler.

NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi'nden başyazar William Farrell yaptığı açıklamada, "Soluk parıltı, arka plandaki gökyüzünün daha karanlık olduğu akşam saatlerinde en çok görülebilir. NASA'nın deneysel Ingenuity helikopteri bu süre zarfında uçmuyor, ancak gelecekteki dronlar akşam uçuşu için temizlenebilir ve bu parıltıyı arayabilirler." dedi. İHA'lardaki hızlı dönen bıçaklar tarafından üretilen elektrik akımları, Mars ortamı için bir tehdit olamayacak kadar küçüktür, ancak bunlar, ‘triboelektrik şarj’ olarak adlandırılan bir elektrik yükü birikimine ilişkin anlayışımızı geliştirmek için bazı ek araştırmalar yapma fırsatı sunar.

Ekip, bu etkinin gelecekteki helikopterlerle ölçülebileceğine inanıyor ve kim bilir, fizik izin verirse dönen bıçakların parladığını bile görebiliriz.

Farrell, "Teorik olarak, bir miktar etki olmalı, ancak elektron çığının bir parıltı oluşturacak kadar güçlü olup olmadığı veya operasyonlar sırasında herhangi bir zayıf parıltı gözlemlenebilir mi, bunların hepsi Mars'ta gelecekte yapılacak drone uçuşlarında belirlenecek. Aslında, herhangi bir şarjın etkilerini izlemek için bıçağın yanına ve bacaklara küçük elektrometreler bile yerleştirilebilir. Bu tür bir elektrikli monitör hem bilimsel değere sahip olabilir hem de uçuş sırasında drone sağlığı konusunda kritik girdi sağlayabilir.” dedi.