Köpekler Sahipleriyle Yeniden Bir Araya Geldiklerinde Sevinç Gözyaşları Döküyor

Sevinç ya da üzüntü gözyaşlarının insanlara özgü olduğuna inanılıyordu. Bildiğimiz kadarıyla başka hiçbir hayvanın duygusal gözyaşı dökmemektedir.

Ama şimdi, Japonya'daki araştırmacılar, evcil köpeklerin de duygusal nedenlerle göz yaşı dökebileceğini iddia ediyorlar.

Araştırmaya göre, köpekler, gün boyu süren bir yokluğun ardından sahipleriyle yeniden bir araya geldiklerinde, sevinçten ve heyecandan ağlarlar.

Araştırmacılar, 18 köpek arasında, köpekler sahiplerini karşıladıklarında gözyaşı hacminde (normal ıslaklığa kıyasla) yüzde 10'luk bir artış buldular.

Ancak, tanıdık olmayan biriyle karşılaştıklarında, köpeklerde bu değişim yaşanmadı.

Kendi türümüzde, daha fazla gözyaşı, daha fazla duygu ile bağlantılıdır ve mevcut bulgular, köpeklerde de fazladan gözyaşlarına neden olanın olumlu duygular olduğunu göstermektedir.

Başka bir deneyde 22 köpeğin gözlerine 'aşk hormonu' oksitosin (güven, empati ve ilişki kurma gibi duygularla da ilişkili) içeren bir solüsyon doğrudan eklendiğinde, araştırmacılar daha fazla gözyaşı üretildiğini buldular.

Araştırmacılar, köpeklerde ekstra gözyaşı üretimini tetikleyen şeyin muhtemelen oksitosin seviyesindeki bir artış olduğu sonucuna varıyor.

Japonya'daki Azabu Üniversitesi'nden hayvan davranışçısı Takefumi Kikusui "Hayvanların, sahipleriyle yeniden bir araya gelmek gibi neşeli durumlarda gözyaşı döktüğü keşfini hiç duymamıştık ve bu dünyada bir ilk olacağı için hepimiz heyecanlandık!" diyor.

Köpek arkadaşlarımızdaki mutlu gözyaşlarının keşfi kesinlikle devrim niteliğinde bir keşif olacaktır. Ancak diğer bilim insanları, bu yeni deney konusunda pek de ikna olmadılar.

İnsanlar, duygusal bir refleks olarak ağladığı bilinen tek yaratık olsa da diğer hayvanlar gözlerindeki nemi kiri temizlemek veya görüşlerini temizlemek için kullanırlar. Bu nedenle, bir köpeğin gözlerine oksitosin eklemek, mutluluktan değil, sadece tahriş olmuşluktan gözyaşları üretmiş olabilir.

Kikusui, deneylerinde kullanılan kontrol maddesi köpekler arasında daha fazla gözyaşına neden olmadığı için durumun böyle olduğuna inanmıyor.

Yine de açıkça, göz temizleme gözyaşı ile duygusal gözyaşı arasındaki fark, kolayca ölçülemeyecek bir durumdur. Ve bir çalışma, tartışmayı çözmek için pek yeterli değil.

Kikusui ve meslektaşları, 74 insan katılımcıya köpeklerin 10 fotoğrafını gösterip, kendilerini nasıl hissettirdiğini değerlendirmelerini istediğinde, gözleri nemli olan köpeklerin, gözleri nemli olmayan köpeklere göre daha fazla bakım duygusu uyandırdığını buldular.

Binlerce yıllık ortak evrimden sonra, en yakın tüylü dostlarımız hakkında öğrenecek daha çok şey var.

Çalışma Current Biology'de yayınlandı.