Keşfedilen En Eski Fosil Radyo Galaksisi, Bir Kümede Saklanırken Bulundu

Yaklaşık 260 milyon yıl önce buralarda olsaydık ve Abell 980 gökada kümesinin kalbini görebilseydik, gerçekten çok muhteşem bir şey görmüş olabilirdik.

Kümedeki en parlak gökada patladı, süper kütleli kara deliğin faaliyetinin sonucu olarak, uzaya radyo ışığı yayan devasa baloncukları patlatmaya devam etti.

Hindistan'daki Savitribai Phule Pune Üniversitesi'nden Surajit Paul liderliğindeki gökbilimciler, radyo lobları veya radyo galaksisi olarak bilinen bu yeni keşfedilen baloncukların şimdiye kadar gördüğümüz en eski türler olduğunu söylüyorlar.

Ayrıca, bir çift daha genç lob bulundu. Hindistan'daki Mumbai Üniversitesi'nden Gopal Krishna liderliğindeki ikinci bir gökbilimci ekibi, bunları aynı ana gökadaya kadar takip etti ve birleşik nesneyi çift lob çiftinin nadir bir örneği haline getirdi - bu, gökadanın süper kütleli kara deliğinin epizodik olarak patladığını düşündürdü.

Fotoğraf: Ana gökadanın beyaz ve radyo loblarının kırmızı olarak gösterildiği kümenin görüntüsü. (Ulusal Radyo Astrofizik Merkezi)

Radyo lobları, patladıkları galaksilerden çok daha büyük, milyonlarca ışık yılı genişleyebildikleri için, galaksiler arasındaki ince gaz olan galaksiler arası ortamı etkileyebilirler. Bu yapıları incelemek, bu ortamı ve onları yaratan süper kütleli kara deliklerin tekrarlayan, epizodik aktivitesini daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir.

Radyo lobları Evrende oldukça yaygındır. Samanyolu'nun bile radyo lobları vardır. Süper kütleli bir kara deliğin aktif bir fazı olduğunda ve etrafındaki alandan maddeyi slurp ürettiğinde üretilirler.

Malzemenin çoğu kara deliğe düşerken, bir kısmı kara deliğin dış manyetik alan çizgileri boyunca kutuplarına doğru hızlandırılır ve burada önemli bir ışık hızı yüzdesinde hareket eden iki jet olarak uzaya fırlatılır.

Bu jetler, galaksiler arası ortamla etkileşime giren loblara genişledikleri galaksiler arası boşluğa nüfuz eder. Bu loblar, elektronları hızlandırmak için bir senkrotron görevi görerek radyo emisyonları üretir.

Sorun şu ki, onları tespit etme yeteneğimizin ötesinde çok hızlı bir şekilde yok oluyorlar ve onlara baktığımızda 200 milyon yıldan daha eski örnekler bulmak nadirdir. Bununla birlikte, bu tür kalıntılar, oluştukları koşullar hakkında değerli bilgiler kaydedebilir.

Paul ve meslektaşları, hayatta kalmalarını uzatması muhtemel bir ortamın, düşük kütleli ve sessiz bir gökada kümesinin sıcak, rahat ortamı olduğunu varsaydılar.

Hindistan'daki Dev Metrewave Radyo Teleskobu'nu kullanarak tam da böyle bir ortam için galaksi kümeleri aramaya gittiler ve yaklaşık 2 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan Abell 980'de bir tane buldular. Orada, 1,2 milyon ışık yılı mesafeyi kapsayan, yaklaşık 260 milyon yaşına kadar yaşlanabilecekleri loblar olan soluk radyo yapıları tespit ettiler.

Gelecekteki, daha hassas radyo gözlemleri, süper kütleli kara delik patlamalarının tekrarlayan doğasına ışık tutmaya yardımcı olarak daha fazla örnek verebilir.

İki makale şu anda Astronomy & Astrophysics ve Publications of the Astronomical Society of Australia’da yayındalar.