Dünya'ya Yakın Asteroidlerden Biri Ay'ın Bir Parçası Olabilir

Yarı-uydular, yakın kısmı oldukça ciddiye alan Dünya'ya yakın asteroitler de dahil olmak üzere bir gezegene yakından yapışan asteroitlerdir. Yarı-uyduların kökenleri gizemlidir. Özellikle ilginç bir uzay kayası olan Kamo`oalewa, bizden hiçbir zaman Ay'a olan uzaklığın 100 katından fazla uzaklaşamaz, ancak yeni araştırmalar muhtemelen bir zamanlar Ay'ın bir parçası olduğunu ve muhtemelen bir asteroit çarpışması tarafından patlatıldığını ortaya koyuyor.

Başlangıçta 2016 H03 olarak bilinen Kamo`oalewa, Hawaii'deki PanSTARRS teleskopu kullanılarak keşfedildi. Çalışması zor çünkü sadece 55-60 metre (150-190 fit) çapında. Yörüngesi onu yalnızca her Nisan ayının bir bölümünde ve daha sonra yalnızca çok büyük teleskoplara görünür kılar.

Arizona Üniversitesi yüksek lisans öğrencisi Ben Sharkey, Kamo`oalewa'nın spektrumunu topladı ve şimdiye kadar görülen hiçbir asteroide benzemediğini buldu. Bununla birlikte, Communications Earth and Environment aynı spektruma sahip bilinen bir nesne olduğunu ve insanların Dünya'nın ötesini ziyaret ettiği tek yer olduğunu bildiriyor.

İlk bakışta Kamo`oalewa'nın spektrumu silikat asteroitlere benziyordu, ancak Sharkey ve ortak yazarlar daha uzun maruz kalma süreleri kullandıklarında, spektral eğiminin belirgin bir şekilde kırmızıya eğik olduğunu buldular. Yazarlar, özellikle demir açısından zengin asteroitler ile karşılaştırmaları eledikten sonra, bulabildikleri tek eşleşmenin Ay yüzeyinden belirli kayalar olduğunu fark ettiler.

Kamo`oalewa hakkında kökenlerinden emin olmak için henüz yeterince bilgi sahibi olmadığımı kabul ediliyor. Gerçekten de ortak yazar Dr Vishnu Reddy bir açıklamada şunları söyledi: “Kendimizden ölesiye şüphe duyduk.” Çarpmalarda Ay'a çarpan meteorlar bulundu, bu nedenle bu tür nesnelerin orada olması gerektiğini biliyoruz.

Sadece beş yarı-uydu onaylandı, ancak keşifleri çok yeni (ilk tanesi 2004'te bulundu), muhtemelen daha pek çoğu keşfedilmeyi bekliyor. Yarı-uyduların çoğu, daha önce sıradan Dünya'ya yakın asteroitler olan ve Dünya ile birkaç yıl veya on yıllar sonra bu duruma geri dönen oldukça kararsız yörüngelere sahiptir. Ancak Kamo`oalewa daha kararlı. Şimdiye kadar 100 yıldır bu durumdayken, yarı uydu durumunu 300 yıl boyunca koruması bekleniyor.

Daha önce, adı Hawaii'deki bir yaratılış ilahisinden gelen ve kendi başına seyahat eden bir yavruya atıfta bulunan Kamo'oalewa, yörünge çapı dönüşümlü olarak bizimkinden biraz daha kısa ve daha uzun olan "at nalı şeklinde bir yola" sahipti. Bu daha uzak evrelerde bile Kamo`oalewa, Dünya-Ay sistemine göre Dünya'ya yakın nesnelerin çoğundan 10 kat daha düşük bir göreceli hıza sahiptir.