Kendi Kendini Kopyalayabilen Yaşayan Robot Yaratıldı

Araştırmacılar, hem görevlerini tamamlayabilen hem de kendi kendini kopyalayıp çoğalabilen, canlı hücrelerden yapılmış robot yarattılar. Adını Afrika pençeli kurbağasından (Xenopus laevis) alan Xenobotlar, ilk olarak 2020'de duyurulan sentetik yaşam formlarıdır. Kurbağa embriyolarının çok erken evrelerinden kalma deri hücreleri ve kalp kası hücrelerinin karışımından yapıldılar ancak genomlarına rağmen kurbağa değiller. Robotun hücreleri nesneleri oynatma, itme veya taşıma gibi görevleri yapabilen bir konfigürasyonda düzenledi.

Proceedings of the National Academy of Science'da bildirildiği gibi, doğru tasarımla Xenobot'lar da çoğalabilirler. Bunu kinematik çoğaltma ile yaparlar. Bu tip bir çoğalma moleküler düzeyde görüldü, ancak bu ölçekte hiç görülmedi. Çalışma, canlı hücrelerin doğal dünyayı inceleyerek düşünülenden daha fazla olası davranışa sahip olduğunu gösteriyor.

"İnsanlar oldukça uzun bir süredir yaşamın yeniden üretebileceği veya çoğaltabileceği tüm yolları çözdüğümüzü düşündüler. Ancak bu, daha önce hiç gözlemlenmemiş bir şey." dedi Tufts Üniversitesi'ndeki kıdemli bilim insanı ve ortak yazar Dr. Douglas Blackiston.

"Bunlar, kurbağaların yaptığından çok farklı bir şekilde çoğalan kurbağa hücreleri. Bilimin bildiği hiçbir hayvan veya bitki bu şekilde çoğalmaz.” diye ekledi Tuft's Allen Center’dan baş yazar Dr. Sam Kriegman.

Xenobot'un kopyalayan versiyonu, bir kez kendini kopyaladıktan sonra hızla ölüyordu. Böylece ekip, bu canlı makineleri tasarlamak için kullandıkları Yapay Zekaya geri döndü ve yapay zekayı öylece ölmeyecek bir sürüm üretmesi için görevlendirdi. Sonunda işe yarayan konfigürasyona ulaşmak için yapay zeka milyarlarca simülasyon gerçekleştirdi.

"UVM'deki [Vermont Üniversitesi] süper bilgisayardan ilk ebeveynlerin şeklini nasıl ayarlayacağını bulmasını istedik ve yapay zeka, aylarca uzaklaştıktan sonra Pac-Man'e benzeyenler de dahil olmak üzere bazı garip tasarımlar buldu. Çok basit görünüyor, ancak bir insan mühendisin ortaya çıkaracağı bir şey değil. Neden küçücük bir ağız? Neden beş değil? Sonuçları Doug'a gönderdik ve o bu Pac-Man şeklindeki ebeveyn Xenobot'ları yaptı. Sonra o ebeveynler çocukları, torunları, torunları, torunlarının torunlarını inşa ettiler.” dedi Kriegman.

Bazılarının kendi kendini kopyalayan biyoteknoloji konusunda endişeleri olsa da ekip Xenobot'ların bir laboratuvarda bulunduğunu bildiriyor. Ayrıca, federal, eyalet ve kurumsal etik uzmanları tarafından incelendiğini de vurguluyor. Ekip aslında toplumdaki başka zorluklar ve teknolojimizin uyum sağlamak için yeterince hızlı olmadığı konusunda endişe duyuyor. Ortak yazar Dr. Joshua Bongard, “Karşılaştığımız zorluklarla aynı oranda büyüyen teknolojik çözümler yaratmamız gerekiyor.” dedi. Hızlı ve uyarlanabilir olma potansiyelleri, Xenobot'ları mikroplastik toplamadan tıbbi uygulamalara kadar çeşitli zorluklara yanıt verebilen bir seçenek haline getirebilir.