JWST'nin Şimdiye Kadarki En Büyük Görüntüsü Bir Erken Galaksiler Alanını Gösteriyor
JWST'nin en büyük görüntüsü, Hubble tarafından derinlemesine incelenen gökyüzünün küçük bir alanının bir bölümünde erken evrenden galaksiler yakaladı.

Galaksilerle dolu bir görüntü, uzay teleskobunun kapasitesini çok iyi gösterdiği için JWST'den yayınlanacak ilk görüntü olarak seçilmişti. Ancak bu sadece bir denemeydi. Işık toplama için daha fazla zamanla, JWST, Kozmik Evrim Erken Yayın Bilim Araştırması'in (CEERS) bir parçası olan en son yayınının gösterdiği gibi gücüne daha da güç katıyor.

CEERS, gökyüzünün 100 yay dakikası karelik bir alanında görülebilen galaksilere odaklanacak - bu, dolunay alanının yedide birine eşit, ancak o ünlü ilk görüntüde kapsanan alanın sekiz katı büyüklüğünde. Seçilen alan, Hubble Teleskobu tarafından Kozmik Montaj Yakın Kızılötesi Derin Galaksi Dışı Miras Araştırması (CANDELS) için derinlemesine incelenmiş olan bir bölgedir. İki uzay teleskobu örtüşen ancak farklı dalga boylarında çalıştığından, gözlemleri JWST'nin Hubble'ı geçersiz kılmasından ziyade tamamlayıcıdır ve JWST'yi kalibre etmek için kullanılabilir.

CEERS'ın amacı, önceden var olan gözlemlere paralel olarak erken evreni keşfetmek için JWST'nin verimli bir şekilde kullanılabileceği yollar bulmaktır. Kırmızıya kayması 7'den büyük olan ilk galaksilerin ortaya çıkışını araştıracak. Zamanın başlangıcından görülen bu galaksilerin çoğunun spektroskopik örneklerini üretecek ve aynı zamanda 9 ile 13 arasında kırmızıya kaymaları olan galaksilerin bolluğunu da ölçecek. CEERS ayrıca, örneğin 3'ten büyük kırmızıya kaymalar için kara delik büyümesine bakarak, 1 ile 7 arasında kırmızıya kaymaları olan daha yeni galaksilerin evrimine de bakacaktır.

The CEERS Epoch 1 (above) is the largest image yet released by the JWST. Six relatively close and bright galaxies are shown in higher magnification

CEERS Epoch 1 (yukarıda), JWST tarafından şimdiye kadar yayınlanan en büyük görüntüdür. Nispeten yakın ve parlak altı galaksi, daha yüksek büyütmede gösterilmektedir.

Yukarıdaki, özellikle etkileyici galaksilerden bazılarının yakınlaştırıldığı, sahadaki düşük çözünürlüklü bir versiyon. Orta ve yüksek çözünürlüklü sürümler CEERS ana sayfasında mevcuttur, ancak uyaralım: Uzun yıllar önce IFLScience, NASA'nın Hubble kullanılarak çekilen Andromeda Galaksisinin 1,5 milyar piksel yakınlaştırılabilir görüntüsüne bir bağlantı yayınladı. Kısa bir süre sonra, site görünüşe göre aşırı trafikten çöktü ve bunun bizim hatamız olup olmadığını asla bilemedik.

Yukarıdaki görüntünün yakınlaştırılmış bölgeleri çoğunlukla CEERS ana hedefinin bir parçası olamayacak kadar yakındır, ancak kesinlikle JWST'nin gücünü gösterir. Şunları içerir:

1. Yıldız oluşum bölgeleri görülebilen, kırmızıya kayması 0.16 olan sarmal bir galaksi, alanın geri kalanına kıyasla neredeyse komşu.

2. Bir yay oluşturan birkaç küçük galaksi ile 1.05 kırmızıya kaymada parlak bir galaksinin şans eseri hizalanması.

3. CEERS ekibi tarafından “Uzay Krakeni” olarak adlandırılan, 1.4 kırmızıya kaymada etkileşimli bir galaksi sistemi.

4. Kırmızıya kayma z=0.7'de etkileşen iki sarmal galaksi. Ok, bu JWST görüntüleri ile keşfedilen bir süpernovaya işaret ediyor.

5. Yine z = 0.7'de başka bir sarmal galaksi.

6. Gelgit kuyruğuna sahip bir z = 0.63 galaksinin şans eseri hizalaması ve z = 1.85'te bir kırmızı galaksiler grubu.

JWST, astronomik gözlemleri makalelere dönüştürmenin normalde yavaş olan sürecine büyük bir yükseliş verdi. CEERS ekibi, bu fotoğrafa dayanarak hakemli dergilere şimdiden beş makale gönderdi. Bunlardan birinin adı “Uzun Zaman Önce Çok Çok Uzak Bir Galakside”. Özgünlükten yoksun olmasını doğrulukla telafi ediyor.

Tartışılan galaksinin kırmızıya kayması 14'tür ve ilk yazar Steve Finkelstein'ın kızı Maisie'nin doğum gününde keşfedildiği için şimdiden "Masie'nin Galaksisi" adı altında bir miktar ün kazandı. Alan ayrıca, şimdiye kadar bulunan en uzak ya da bir sahtekar olan Shrodinger's Galaxy Adayı, CEERS-1749'u da içeriyor.