Hayalet Küme İçi Işık, Galaksiler Arasındaki Kayıp Yıldızlardan Geliyor
Hubble, bu emisyonun son 10 milyar yılda pek değişmediğini gösteriyor.

Galaksi kümeleri, genellikle evrenin nispeten küçük bir bölgesinde bir araya toplanmış yüzlerce üyeye sahiptir. Ancak bu galaksiler arasındaki karanlık bölgede, küme içi boşlukta, bile hafif bir parıltı vardır. Bu, herhangi bir galaksiye ait olmayan gezgin yıldızlar tarafından üretilir. Oraya nasıl ulaştıkları bir muamma ancak yeni Hubble gözlemleri çok önemli bir şeye işaret etmiş gibi görünüyor.

Bu yıldızların kökenine ilişkin olasılıklar genellikle galaksiler arasındaki sakin veya şiddetli etkileşimleri görür. Birleşmeler kesinlikle yıldızları daha geniş bir yörüngeye fırlatabilir veya hatta onları son galaksiden tamamen atabilir. Alternatif olarak, zamanla kütleçekimsel etkileşim nedeniyle bir galaksiden çıkarılmış olabilirler.

Ancak Hubble'ın Evren'in farklı yaşlarındaki 10 farklı kümeye ilişkin gözlemleri, yayılan küme içi ışık miktarının son 10 milyar yılda pek değişmediğini gösteriyor. Bu yıldızlar çok uzun bir süredir ev sahibi galaksiler olmadan dolaşıyorlar.

Güney Kore, Seul'deki Yonsei Üniversitesi'nden ortak yazar James Jee, bir açıklamada, "Bu, bu yıldızların küme oluşumunun ilk aşamalarında zaten evsiz olduğu anlamına geliyor. Onları neyin evsiz bıraktığını tam olarak bilmiyoruz. Mevcut teoriler sonuçlarımızı açıklayamıyor, ancak bir şekilde erken evrende büyük miktarlarda üretildiler. İlk oluşum yıllarında, galaksiler oldukça küçük olabilirdi ve daha zayıf kütleçekimsel kavramalar nedeniyle yıldızları oldukça kolay bir şekilde kaybettiler." dedi.

Eğer yıldızlar birleşmeler nedeniyle galaksilerinden koparılmış olsaydı, tüm kümeye dağılacak zamanları olmazdı. Düzenli çıkarılma nedeniyleyse, ışık miktarı aynı kalmamalı, zamanla artmalıdır. Muhtemelen milyarlarca yıl önce zaten vardılar ve zaman içinde bunlara pek fazla eklenmedi.

Yonsei Üniversitesi'nden, ilk yazar Hyungjin Joo, "Küme içi yıldızların kökenini çözebilirsek, bu, tüm bir galaksi kümesinin birleşme tarihini anlamamıza yardımcı olacak ve kümeyi saran karanlık maddenin görünür izleyicileri olarak hizmet edebilirler." diye ekledi.

Küme içi ışık, karanlık maddenin dağılımını incelemek için başka bir yaklaşımdır. Bu, galaksileri belirli bir biçimde bir arada tutan varsayımsal bir maddedir, ancak görünmezdir. Bu ışığın dağılımı kullanılarak karanlık maddenin nerede olduğu izlenebilir. Gelecekteki araştırmalar, yakın zamanda küme içi ışığı gözlemleme yeteneklerini gösteren JWST'yi de kullanabilir.

Bu bulgular Nature dergisinde yayınlandı.