Farelerden süper güçlü kas elde edildi
Bilim insanları, laboratuvar ortamında geliştirilen en güçlü kası başarıyla farelere nakletti. Mühendislik ürünü kasın, kobra zehrine bile dayanıklı olduğu belirtildi.

Araştırmacılar, ciddi yaralanmalarda hızla kendisini tedavi edecek kas dokusu geliştirmek için önemli bir adım attı. Farelerden alınan ve mühendisliğe tabi tutulan kas dokusu, vücuttan bağımsız olarak kendi kendini iyileştirmeyi başardı.

ABD’nin Duke Üniversitesi tarafından yapılan araştırmada, ilk olarak yeni doğan farelerden alınan ata hücrelerle jelatin benzeri hidrojel madde karıştırıldı. Ata hücreler, birçok şekle bürünebilse de, kök hücreler gibi süresiz kendini kopyalama özelliğine sahip değil. Elde edilen karışımı silindir kalıplara yerleştiren ve iki hafta büyümesini bekleyen araştırmacılar, hücrelerin güçlü kas iplikleri halinde dizildiğine ve farklılaştığına tanık oldu.

Araştırma ekibinde yer alan biyomedikal mühendisi Nenad Bursac, ‘mühendislik ürünü kasın geçmişteki denemelerde elde edilenlerden 10 kat daha güçlü olduğunu ve vücut kaslarına benzerlik gösterdiğini’ belirtti.

Kobra zehrinin hasarı ortadan kalktı

Kasın kendisini iyileştirip iyileştiremediğini de merak eden araştırmacılar, 30 dakika içinde kas zarının parçalanmasına neden olan kobra zehri enjekte etti. Bursac ve meslektaşları, ciddi hasarın oluşmasının ardından kasın sahip olduğu fonksiyonel ata hücreleri sayesinde kendi kendini onardığını gözlemledi.

Mühendislik ürünü kaslar, kendini iyileştirebildiğinin anlaşılmasının ardından tekrar farelere nakledildi. Kasların üzeri cam bir pencereyle kapatılarak, zamanla vücuttaki değişim gözlemlendi. İki hafta içinde, kılcal damarlar kas dokusunu kapladı ve kan ileterek daha da güçlenmesini sağladı.

Elde edilen başarıya rağmen, sinir sistemine bağlanamayan kas vücuttan bağımsız faaliyet gösteriyor. Bilim insanları, insan kası üzerinde yapılan aynı denemede ise farelerden elde edilenden daha güçsüz bir kas geliştirebildi.

Bursac, mühendislikle geliştirilecek insan kasının ilaç ve zehir testlerinde kullanılabileceğini, aynı zamanda birçok yeni tedavi geliştirilmesini sağlayabileceğini ifade etti.

Kaynak: Proceedings of the National Academy of Sciences