Evrendeki En Garip 12 Nesne

Evrenin tuhaf olduğu gerçeğini sorgulamaya gerek yoktur. Dünya ne kadar ilginç gözükse de aslında evrendeki garip olguların sadece küçük bir parçasını temsil ediyor. Gökbilimciler ise her yeni gün farklı sürprizlerle geliyorlar. Bu yazıda, uzaydaki en tuhaf objelerden bazıları sizler için detaylandırıldı.

Gizemli Radyo Sinyalleri

2007’den beri araştırmacılar yalnızca birkaç milisaniye süren ekstra güçlü ve ekstra parlak radyo sinyalleri alıyorlar. Bu esrarengiz parlamalara ‘hızlı radyo patlamaları’ adı verildi ve milyarlarca ışık yılı uzaktan geliyor gibi gözüküyorlar. Son zamanlarda bilim insanları tekrarlanan hızlı radyo patlamalarından birini yakalamayı başardılar. Arka arkaya 6 kez yanıp sönen, şimdiye kadar görülmüş bu sinyal gizemi çözmelerine yardımcı olabilir.

Nükleer Makarna

Astrofizik ve nükleer fizikte nükleer makarna nötron yıldızlarının kabuklarında var olduğu varsayılan teorik bir dejenere maddedir. Eğer gerçekten varsa, evrendeki en güçlü maddedir. Nükleer Makarna ölü yıldız artıklarından oluşur, yani atomlardan değil de elektronlarını kaybeden atom çekirdeklerinden oluşur. Simülasyonlara göre bir yıldızın kuruyup büzüşmüş kabuğundaki protonlar ve nötronlar büyük bir yerçekimi basıncına maruz kalabilir. Eğer çeliği parçalamak için gereken gücün 10 milyar katı kadar güç uygulanırsa bu maddeler uzun-ince makarnaya benzeyen şekillerde malzeme yığınlarına sıkıştırabilir.

Haumea ve Yüzükleri

Neptün’ün ötesindeki Kuiper Kuşağı’nda yörüngede dönen cüce gezegen Haumea garip uzun bir şekli, güneş sistemindeki en hızlı dönen büyük nesne olması, iki ayı ve sadece 4 saat süren günü ile zaten olağandışıydı. Bir de 2017’de gökbilimciler Haumea’ya ait halkaları keşfettiler. Haumea bir yıldızın etrafında dönerken, muhtemelen uzak geçmişteki bir çarpmanın sonucunda oluşan ince halkaları fark edildi, bu da Haumea’yı daha ilginç hale getirdi.

Ay’ı Olan Ay

Ay’ın Ay’ı olarak adlandırılan bir ayın yörüngesinde dönen bir ay var. Ayrıca Ay Altı, Ayçiçeği, Aylar, Ay Ayları, Büyük Aylar şeklinde de adlandırılan Ay’ı Olan Ay şimdilik hala teoriktir. Ancak son hesaplamalar oluşumlarında  imkansız hiçbir şey olmadığını göstermektedir. Belki de gökbilimciler bir gün bir tane keşfedebilirler.

Karanlık Maddesiz Galaksi

Karanlık madde -evrendeki tüm maddenin %85’ini oluşturan bilinmeyen bir madde- zaten ilginç bir konudur. Araştırmacılar şimdiye kadar en azından bir şeyden eminler, o da karanlık maddenin her yerde olduğu. Ancak araştırmacılar Mart 2018’de neredeyse hiç karanlık madde içermediği görülen tuhaf bir galaksi buldular. Daha sonraki çalışmalar, göksel tuhaflığın aslında karanlık maddeyi içerdiğini öne sürdü, ancak bulgu, paradoksal olarak karanlık maddenin hiç var olmadığını öne süren alternatif bir teoriye inandırdı. ( https://fizikist.com/gokbilimciler-karanlik-maddesiz-yeni-bir-galaksi-kesfetti )

En Tuhaf Yıldız

Louisiana Eyalet Üniversitesi’nden gökbilimci Tabetha Boyajian ve meslektaşları KIC 846285 olarak adlandırılan yıldızı ilk gördüklerinde çok şaşırdılar. Yıldız düzensiz aralıklarla ve tuhaf zaman uzunluklarında bazen %22’ye varan bir oranla parlaklığını düşürüyordu. Farklı teoriler öne sürüldü, ancak günümüzde çoğu araştırmacı yıldızın kararmaya neden olan anormal bir toz halkasıyla çevrili olduğuna inanıyor.

Yüksek Elektrikli Hyperion

Güneş sistemindeki en garip ayon başlığı çok fazla göksel objeye dayanır. Jupiter’in aşırı volkanik Io’su, Neptün’ün gayzer saçan Triton’u gibi. Ama en tuhaf görünenlerden biri çok sayıda kraterle işlenmiş pomza taşına benzer olan Satürn’ün Hyperion’udur. 2004 ve 2017 yılları arasında Satürn sistemini ziyaret eden NASA'nın Cassini uzay aracı, Hyperion'un uzaya akan statik elektriğin bir "parçacık ışını" ile yüklendiğini buldu.

Yol Gösterici Nötrino

22 Eylül 2017’de Dünya’ya çarpan tek, yüksek enerjili nötrino tek başına o kadar da sıradışı değildi çünkü Antarktika’daki IceCube Nötrino Gözlemevi’ndeki fizikçiler ayda en az bir kez benzer enerji seviyesindeki nötrinoları görüyorlar. Ancak bu nötrino özeldi, çünkü kökeni hakkında yeterli bilgiye ulaşılan ilk nötrinoydu. 4 milyar yıl önce, etrafındaki malzemeyi tüketen bir galaksinin merkezindeki, süper kütleli bir kara delik olan, parlayan bir blazar tarafından Dünya’ya fırlatıldığı anlaşıldı. (Blazar aktif, dev eliptik bir galaksinin merkezinde, tahmini bir süper kütleli kara delik ile ilişkili yoğun bir kuazardır. Blazarlar evrendeki en enerjik olgular arasında gösterilirler.)

Yaşayan Fosil Galaksi

DGSAT I ultra dağınık bir gök adadır (UDG), yani Samanyolu gibi bir gök ada kadar büyüktür, fakat yıldızları o kadar ince yayılmıştır ki neredeyse görünmezdir. Ancak bilim adamları 2016'da hayalet DGSAT 1'i gördüklerinde, tipik olarak kümelerde bulunan diğer UDG'lerin aksine, tamamen tek başına olduğunu fark ettiler. Özellikleri gösteriyor ki evrende çok farklı bir çağda, Büyük Patlama'dan sadece 1 milyar yıl sonra, DGSAT 1'i yaşayan bir fosil haline getiren soluk cisim oluşturmuş.

Çift Kuazar Görüntüsü

Devasa nesneler arkalarındaki şeylerin görüntüsünü bozabilecek kadar ışığı bükerler. Araştırmacılar Hubble Uzay Teleskobu'nu erken evrenden bir kuazar tespit etmek ve bununla evrenin genişleme hızını tahmin etmek için kullandılar. Ancak buldukları sonuç diğer tüm araştırmalarla çelişiyordu, araştırmacılar evrenin günümüzde eskisinden daha hızlı genişlediğini buldular. Şimdi fizikçilerin teorilerinin yanlış olup olmadığını veya başka bir tuhaflık olup olmadığını bulması gerekiyor.

Uzaydan Kızılötesi Akış

Nötron yıldızları, yıldızların ölümüyle oluşan aşırı yoğun objelerdir. Normalde radyo dalgaları ya da X ışınları gibi yüksek enerjili radyasyon yayarlar ama Eylül 2018'de gökbilimciler, Dünya'dan 800 ışık yılı uzaktaki bir nötron yıldızında uzun bir kızılötesi ışık akışı keşfettiler. Bu daha önce gözlemlenmemiş bir şeydi. Araştırmacılar nötron yıldızı çevreleyen bir toz diskinin sinyali üretebileceğini öne sürdüler ancak kesin bir açıklama bulamadılar.

Aurora’lı Yetim Gezegen

Yetim gezegenler galaksi boyunca sürüklenen, ana yıldızının yerçekiminden koparılmış gezegenlerdir. SIMP J01365663+0933473 adındaki gezegen bu sınıftaki bir tuhaflıktır. Normal bir gezegen boyutundaki bu gezegen 200 ışık yılı uzaktadır ve manyetik alanı Jüpiter'in manyetik alanından en az 200 kat daha güçlüdür. Bu manyetik alan radyo teleskoplarıyla görülebilecek kadar güçlü yanıp sönen auroralar üretir.