En Son 840 Yıl Önce Görülen "Konuk Yıldız" Sonunda Tekrar Bulundu ve Tuhaf Görünüyor
Cisim, iki beyaz cücenin çarpışmasından kalan nadir bir süpernova olabilir.

M.S. 1181 yılında, Çin ve Japonya'daki gök bilimciler Cassiopea takımyıldızında görünen yeni bir parlak cisim gözlemlediler. Bu gözlemciler ona "Konuk Yıldız" adını verdiler. En olası kaynak bir süpernovaydı - ancak bu cisim 840 yıldır kayıptı. Cisim 2013 yılında tekrar görüldü, fakat antik olayla bağlantısı ancak 2021'de yapıldı. Şimdi, yeni takip gözlemleri kesinlikle tuhaf bir şeyi ortaya koyuyor.

Patlamış bir yıldızın kalıntılarını çevreleyen, genellikle aydınlatılmış bulutsu olan süpernova kalıntısı, bir havai fişek gibi görünüyor. Oldukça sıra dışı bir yıldızdan yayılan ince madde şeritleri görülüyor. Cisim Pa 30 olarak adlandırılıyor, amatör gök bilimci Dana Patchick'in kataloglanmış 30. bulgusu. Ve her zamanki süpernovanıza benzemiyor.

Dartmouth Koleji'nden baş yazar Profesör Robert Fesen, bir açıklamada, "Böyle görünen hiçbir cisim - ve kesinlikle Samanyolu galaksisinde hiçbir süpernova kalıntısı - görmedim ve meslektaşlarım da görmedi. Bu kalıntı, gök bilimcilerin, şimdiye kadar yalnızca teorik modellerden ve uzak galaksilerdeki örneklerden araştırabilecekleri, özellikle ilginç bir süpernova türünü incelemelerine imkan verecek." dedi.

Modeller, bunun iki beyaz cüce arasındaki çarpışmanın sonucu olduğunu öne sürüyor. Bu yıldız birleşmesi, Tip Iax adı verilen bir süpernova alt sınıfı oluşturur. Ekip, yapıların az miktarda hidrojen ve helyum içerdiğini ancak kükürt ve argon açısından zengin olduğunu bildirdi.

Fesen "Daha derin görüntülerimiz, Pa 30'un sadece güzel olmadığını gösteriyor, ayrıca bulutsunun gerçek yapısını da görebildiğimize göre, kimyasal yapısını ve merkezdeki yıldızın olağanüstü görünümünü nasıl oluşturduğunu inceleyebiliriz, ardından bu özellikleri nadir beyaz cüce birleşmelerinin belirli modellerinden elde edilen tahminlerle karşılaştırabiliriz." dedi.

Önceki çalışmalar, cismi bu kadar ayrıntılı bir şekilde karakterize edemedi, ancak yaklaşık 1000 yaşında olduğunu ve konumunun 12. yüzyılda Asyalı gök bilimciler tarafından yapılan gözlemlere uygun olduğunu tahmin edebiliyordu. Yeni gözlemler sayesinde ekip, süpernovanın yaklaşık 850 yıl önce gerçekleştiğini belirledi.

Fesen, "Yeni gözlemlerimiz, yaklaşık 850 yıllık bir genişleme yaşına sahip olduğu için cisme çok daha sıkı bir kısıtlama getiriyor, bu da 1181 konuk yıldızının kalıntıları olması için mükemmel." dedi.

Patladığında, yıldız Vega kadar parlak olurdu.

Yeni çalışma The Astrophysical Journal Letters'da yayınlanmak üzere kabul edildi ve Amerikan Astronomi Derneği'nin 241. Toplantısı’nda sunuldu.