Dünya'ya En Yakın 'Kara Delik' Hiç Düşündüğümüz Gibi Değildi

Gökbilimcilerin Dünya'dan yalnızca 1.120 ışık yılı uzaklıkta bir kara delik olduğunu varsaydıkları şey, aslında oldukça farklı bir şey gibi görünüyor: İki yıldızlı bir sistem.

Yine de sonuç, hayal kırıklığına uğratmanın aksine, gökbilimcilere bu 'vampirik' yıldızların nasıl evrimleştiğini keşfetmek için heyecan verici bir fırsat sunuyor.

Geriye doğru gitmek gerekirse, yıldız sisteminin bir kara deliği barındırmış olabileceği önerisi, başlangıçta birkaç kontrol edilmemiş varsayıma dayanarak spekülatifti.

İlk olarak 1980'lerde tanımlandığında, HR 6819 olarak bilinen kozmik nesnenin Be yıldızı adı verilen, hızla dönen tek bir nesne olduğu varsayılmıştı. Onlarca yıl sonra ışığına daha yakından bakıldığında, bir ortağının nispeten yakına oturduğu ve her 40 günde bir yörüngede döndüğü ortaya çıktı.

İki yıl önce, Avrupa Güney Gözlemevi'nden araştırmacılar, Be yıldızının olduğundan daha fazla sallanması gerektiğini öne sürerek, görünmeyen bir kütlenin ağırlığını karışıma attığını ima etti.

Çalışmalar o zamandan beri kara delik hipotezi hakkında şüphe uyandırdı ve partnerin hesaplamalarında kullanılandan çok daha az kütleye sahip olabileceğini öne sürdü.

Yine de bize inanılmaz derecede yakın bir kara deliğe sahip olma fikri, en azından aksi ispat edilene kadar keşfedilmeye değerdi. Böylece, orijinal ESO ekibinden bilim insanları da dahil olmak üzere iki araştırmacı ekibi, dengeyi bir hipotez lehine çevirmek amacıyla gerekli verileri toplamak için güçlerini birleştirdi.

İki senaryo arasındaki temel fark, bir alan meselesiydi. Üç nesne olsaydı (görünmez bir kara delik, parlak bir ana dizi yıldızı ve parlak bir Be yıldızı) iki parlayan nesneyi ayıran mesafede önemli bir boşluk olurdu.

Yalnızca iki nesne varsa, bu mesafenin yalnızca çok küçük bir kısmıyla ayrılmaları gerekir.

Belçika'daki Katholieke Universiteit Leuven'den bir astrofizikçi olan baş araştırmacı Abigail Frost, "Mevcut verilerin sınırına ulaştık, bu yüzden iki ekip tarafından önerilen iki senaryo arasında karar vermek için farklı bir gözlem stratejisine başvurmak zorunda kaldık" diyor.

Bu strateji, ESO'nun Çok Büyük Teleskopu'nu (VLT) ve Çok Büyük Teleskop Girişimölçeri (VLTI) üzerinde bir ışık karşılaştırma aracını kullanmayı içeriyordu.

Tabii ki, VLT üzerindeki cihazlar, yaklaşık 100 milisaniyelik daha geniş bir mesafede parlak bir şekilde parlayan hiçbir şey olmadığını buldu. Bunun yerine VLTI, yıldızların sadece 1 miliarksaniyede birbirine yakın oturduğunu doğruladı.

Başka bir deyişle, bu kara deliğe gerek olmadığı anlamına gelir. Onlar sadece iki sıradan yıldız.

Buradaki 'sıradan' ifadesinin sıkıcı anlamına gelmediğini unutmayın. Çifti, yıldız emekliliğine yakın çok özel bir aşamada görüyoruz. Bu, bir partnerin adeta bir tür kozmik vampir gibi eşinin atmosferini boşalttığı bir an.

Frost, "Bu, HR 6819 için bulgularımızı çok heyecan verici kılıyor, çünkü bu vampirizmin büyük yıldızların evrimini nasıl etkilediğini ve buna karşılık yerçekimi dalgaları ve şiddetli süpernova patlamaları da dahil olmak üzere ilişkili fenomenlerinin oluşumunu incelemek için mükemmel bir aday sunuyor" diyor.

Elbette, galaktik mahallemizde yıldız büyüklüğünde bir kara deliğe sahip olmak astronomi için bir nimet olurdu. Ancak kapımızın önünde duran memnun bir vampir ve kurbanı, Evrenimizin garip işleyişi hakkında bize çok şey anlatacak bir başka keşif olmaya devam ediyor.

Bu araştırma Astronomy & Astrophysics'de yayınlandı.