Tüberküloz Bakterilerinde Antibiyotik Direncinin Başladığı Keşfedildi

Binlerce tüberküloz bakteri türünü inceleyen devasa bir analiz, antibiyotik direnciyle bağlantılı yeni genler buldu.

Şu anda, tüberküloz (TB) bir aşı ile önlenebilir ve çoğu durumda altı aylık ilaç tedavisi ile tedavi edilebilir. Ancak yine de bu hastalık nedeniyle her yıl dünya çapında yaklaşık 1,5 milyon kişinin hayatını kaybettiğini iddia ediliyor ve bu sayının daha da artmasını istemeyiz.

Mycobacterium tuberculosis'in bugüne kadarki en büyük genom dizileme analizi olan bu yeni çalışmayı bu kadar hayati yapan da budur. İlaca dirençli bir tüberküloz türü tehdidi yakın zamanda karşımıza çıkabilir.

Araştırmacılar, yayınladıkları makalelerinden birinde, "Çalışmamız, M. tuberculosis'te antimikrobiyal dirençle ilişkili genetik varyantlar fark edildi" diyor.

İki çalışmanın ilkinde, ekip 23 ülkeden 12.289 izolatı toplayıp sıraladı ve bunları tipik olarak TB tedavisinde kullanılan çeşitli antimikrobiyallere maruz bıraktı. Bunların yarısından fazlasının en az bir ilaca dirençli olduğu ve bunların 2.129'unun en güçlü ilaçlara veya birden fazla ilaca dirençli olduğu bulundu.

10.228 bakteri izolatına dayanan bir takip deneyinde, araştırmacılar test edilen 13 antimikrobiyalin her birine dirençli olmasa da toleranslı suşlar buldular.

İlaçların farklı türleri etkilemeye başladığı eşikleri belirlemek, kullanılacak en etkili dozu belirleyebilir veya uzmanların en iyi tedavi yöntemlerini seçmelerine yardımcı olabilir.

Daha geniş bir analiz, varyantlara bir dereceye kadar direnç sağlayan en önemli 20 geni tanımladı.

Bilim insanları artık tanımlanmış belirli genleri takip edebilecek ve tüberkülozu antibiyotiklere dirençli hale getirme potansiyellerini inceleyebilecekler. Yeni bilgiler, herhangi bir tüberküloz türünün tedavisinde de yardımcı olabilir.

Araştırmacılar yayınlanan makalelerinden birinde, "Veri özeti tamamen açık kaynaktır ve gelecek yıllardaki araştırmaları kolaylaştırması ve ilham vermesi umulmaktadır" diyorlar.

Dünya Sağlık Örgütü (WHO), küresel olarak tüberkülozun teşhis ve tedavisine yönelik süreçleri iyileştirmek istiyor ve bu çalışma da bunun bir parçası.

Antibiyotik direncinin engellenmesi için bilim insanlarının bu vakalar ve bunların arkasındaki suşlar hakkında daha fazla bilgi sahibi olmaları gerekiyor. Ekip, çalışmanın, hastalıkla savaşmak için yakın zamanda geliştirilen yeni ve amaca yönelik ilaçların (NRD'ler) etkilerinin anlaşılmasında özellikle önemli olduğunu söylüyor.

Araştırma, PLOS Biology'de yayınlandı.