Çiçek Hastalığından Son Ölen Kişinin Trajik Hikayesi

ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri’nin (CDC) geçen hafta bulduğu çiçek hastalığı etiketli birkaç şişe Pennsylvania’daki bir laboratuvarın karantinaya alınmasına sebep oldu. Şişelerde çiçek hastalığından bir iz bulunmaması herkesi hem rahatlattı hem de şaşırttı. "Çiçek hastalığı" etiketli şişelerin yanlış bir alarm olduğu keşfedildikten sonra FBI soruşturmaya başladı. Kulağa aşırı gelse de, virüsün geçmişi -hastalık tarafından öldürülen son kişiye kadar- göz önüne alındığında, üzgün olmaktansa güvende olmak çok daha iyidir.

Çiçek hastalığı, hafifçe söylemek gerekirse, son derece ölümcüldü ve variola virüsü ile enfekte olan insanların yaklaşık yüzde 30'u hastalığa yenik düştü. Başarılı bir küresel aşılama programı sayesinde, Dünya Sağlık Örgütü (WHO), 1979'da hastalığın ortadan kaldırıldığını ilan edebildi.

Sadece 20. yüzyılda tahminen 300 milyon insanı öldüren çiçek hastalığından ölen son kişi hastalığın ortadan kaldırılmasından bir yıl önce, 1978 yazındaydı. Tıbbi bir fotoğrafçı olan Janet Parker, İngiltere'deki Birmingham Tıp Okulu'nda çalışıyordu, burada bir telefon kullandı ve kısa bir süre sonra kendini hasta hissetmeye başladı. İlk başta grip teşhisi kondu, daha sonra cildinde kabarcıklar göründüğünde su çiçeği teşhisi kondu. Enfekte olduktan yaklaşık bir ay sonra, 20 Ağustos'ta çiçek hastalığı şüphesiyle hastaneye kaldırıldı.

Parker'ın telefonu kullandığı yerin altında, Profesör Henry Bedson'ın kontrolü altındaki virüs örneklerinin bulunduğu bir laboratuvar vardı. Bedson bir çiçek hastalığı araştırmacısıydı ve daha sonra hastalığın türevlerinin eradikasyonun ardından bir sorun oluşturup oluşturmayacağına odaklanıyordu. WHO müfettişleri o yılın Mayıs ayında laboratuvarı ziyaret etmiş ve gördüklerinden memnun kalmamışlardı. Ancak, bazı iyileştirmelerin yapılması ve laboratuvarın zaten altı ay içinde kapatılacağı göz önüne alındığında, işine devam etmesine izin verdiler. Bu, beş ay kadar sonra laboratuvarın üstündeki telefonu kullanan Parker için inanılmaz bir talihsizlikti. İçerisinde izole edildiği 3 yaşındaki çocuktan sonra Abid olarak bilinen özellikle öldürücü bir tür, bir hava kanalından kaçmış ve telefonu kullandığı yere doğru yol almıştı. O ve yakın ailesi karantinaya alınırken, dünya medyası ölümcül hastalığın bir kez daha ortaya çıkıp çıkmayacağını görmek için Birmingham'a indi. Öyle oldu ve hastaneye kabulünden kısa bir süre sonra Parker öldü.

Profesör Henry Bedson, Parker'ın ölümü onaylanmadan önce intihar etti çünkü yok etmek için çok çalıştığı hastalığı bir kez daha dünyaya salmış olabileceğinden korktu. Hükümet raporlarının daha sonra teyit edeceği gibi, virüsün laboratuvarından kaçtığına inanarak bir notta, "Birçok arkadaşım ve meslektaşımın bana ve işime duyduğu güveni boşa çıkardığım için üzgünüm" diye yazdı. Sadece bir kişi, Parker'ın annesi, hafif derecede enfekte oldu ve kısa sürede enfeksiyondan kurtuldu. Olaydan bir yıl sonra çiçek hastalığının tamamen ortadan kaldırıldığı ilan edildi. Sonunda hastalıktan kurtulunca, kalan tüm çiçek hastalığı stoklarının yok edilmesi veya bunların, hastalığın son örneklerinin bugüne kadar kaldığı, biri ABD'de diğeri Rusya'da olmak üzere iki güvenli laboratuvardan birine taşınmasına karar verildi 2014 yılında Güney Afrika'daki bir laboratuvarda keşfedilen ve çürük bir karton kutunun içine kapatılmış birkaç örnek dışında.

Kaynak: