Çarpıcı Süpernova Orta Çağ'da Gece Gökyüzünde Görünmüş Olabilir
Bilim insanları, ne zaman gerçekleştiğini anlamak için yıldız patlamasında zamanı geri aldı.

160.000 yıldan fazla bir süre önce, Büyük Macellan Bulutu dediğimiz yakındaki cüce galakside bir beyaz cüce süpernova oldu. Işığı uzayda seyahat etti ve yaklaşık 670 yıl önce Dünya'ya ulaştı. Bu, gök bilimcilerin üzerinde çalıştığı yeni tahmin. Bu ölü yıldızın enkaz kabuğunu inceleyerek, zamanı geri alabildiler ve gökyüzünde ne zaman görünebileceğini hesapladılar.

Büyük Macellan Bulutu, bizim Samanyolu'muza eşlik eden bir galaksidir. Güney Yarımküre'nin gece gökyüzünde başka bir cüce galaksi olan Küçük Macellan Bulutu ile birlikte görülebilir. Supernova SNR 0519−69.0 uzun süredir inceleniyordu ve şimdi Hubble'dan alınan optik gözlemler ve NASA'nın Chandra gözlemevinden alınan X-ışını verilerinin bir kombinasyonu, patlamadan kaynaklanan şok dalgasının ne kadar hızlı genişlediğine dair daha ayrıntılı bir görüş sağladı.

En hızlı şoklar saniyede 5.820 kilometre hızla hareket ediyor. En yavaş şoklar ise saniyede ortalama 1.670 kilometre. Bu şok dalgalarının genişlemesinin yeniden inşası, patlamayı yaklaşık 670 yıl, artı veya eksi 70 yıl, önceye yerleştiriyor.

1350'lerin on yılını patlama zamanının göstergesi olarak kabul edersek, çok farklı bir dünya süpernovayı potansiyel olarak gökyüzünde görmüş olurdu. Yüz Yıl Savaşı, ünlü Poitiers Savaşı zaferiyle başlangıç aşamasındaydı. Kara Ölüm, Avrupa'da ilk kez görüldü. Çin'de, Ming Hanedanlığı'nın başlangıcına yol açacak olan Kızıl Türban İsyanı daha yeni başlıyordu.

Süpernova, Tip Ia süpernova olduğu için muhtemelen çıplak gözle görülebiliyordu. Hâlâ gündüz görülemeyecek kadar uzakta olsa da, Güney Yarımküre'deki insanlar aniden Büyük Macellan Bulutu'nda yeni ve parlak bir yıldız görmüş olabilirler.

Bu yıldız, 200 yılı aşkın bir zamana yayılan ve Güney Afrika'da ayrıntılı taş binaların inşasını gören Orta Çağ Zimbabve Krallığı halkı tarafından görülmüş olabilir. Güney Amerika'nın batı yakasındaki İnka imparatorluğu da süpernovanın gerçekleştiği dönemde oluşumunu ve ardından genişlemesini gördü.

O dönemde Avustralya'da 600 kabile veya ulusla birlikte 250 dil konuşan yaklaşık 1 milyon yerlinin yaşadığı tahmin ediliyor. Süpernova sırasında, Kilwa Sultanlığı üyeleri Avustralya'ya ulaşmış olabilir, çünkü bu krallıktan bazı paralar İlçenin Kuzey Bölgesi'nde bulundu.

Çalışma The Astrophysical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edildi ve ArXiv'de bulunmakta.