Bu Son Derece Sıcak Gezegende 1 Yıl Sadece 8 Saat Sürüyor

GJ 367b gezegeninde yıllar son derece kısa ve sıcaktır.

Bir gökbilimci ekibi, yıldızına çok yakın bir ötegezegen bulmak için Geçiş Yapan Ötegezegen Araştırma Uydusu'ndan (TESS) gelen verileri kullandı. Bulunan bu "ultra-kısa dönemli" gezegenin, bir yılı yalnızca sekiz saat süren sıkı bir yörüngesi var. Eğer orada yaşayan uzaylılar varsa eminiz doğum günü partilerinin biri bitmeden yenisi başlıyordur.

GJ 367b olarak adlandırılan ötegezegen, Dünya'nın dörtte üçü genişliğindedir ve anlaşılması zor Dünya altı kategorisine girer. Dünya boyutunda ve daha küçük ötegezegenleri tespit etmek aslında oldukça zordur. Dış gezegen tespiti için kullanılan yöntemler, bir gezegenin ev sahibi yıldızını geçerken ne kadar ışığı engellediğini ölçmeye ve gezegenin kendi yörüngesinde dönerken yıldızla olan konumunu incelemeye dayanır. Bu verilerin her ikisini de daha küçük, daha hafif gezegenler için tespit etmek oldukça zordur. GJ 367b, bu konuda bir istisna olarak karşımıza çıkıyor.

Science dergisinde yayınlanan çalışmanın lideri, Alman Havacılık ve Uzay Dairesi'nde bir ötegezegen astronomu olan Kristine Lam, GJ 367b için, gezegenin içini tahmin etmek için kullanabileceği "kesin bir kütleye ve yarıçapa sahip olan çok nadir gezegenlerden biri" diyor.

GJ 367b'deki olası doğum günlerinin bolluğu, gezegenin güneşe bakan yüzeyinin 2600°F'den fazla olduğundan, muhtemelen orada doğum günlerini kutlayacak bir canlı formu olmadığı için sorun olmayacaktır. Lam, bunun "metalin erimeye başlayacağı" sıcaklığa yakın olduğunu söylüyor.

Astrofizik Merkezi'nde astrofizikçi olan Mercedes López-Morales, GJ 367b'nin bilim adamlarının daha önce gözlemlediği hiçbir şeye benzemeyen benzersiz bir gezegen olduğunu söylüyor.

Ekip, TESS ile gezegenin boyutunu belirledi ve ardından, yıldızın "yalpalamasına" bakarak gezegenin kütlesini ölçmek için Avrupa Güney Gözlemevi'nde HARPS adlı bir alet kullandı.

Tipik bir yıldız ve ötegezegen için, bu aletler bir Dünya-altı ötegezegeni ölçecek hassasiyete sahip olmayacaktı. Ancak bu durumda, bilim adamları şanslıydı; ev sahibi yıldız, diğer yıldızlara göre parlak ve küçük olan bir kırmızı cüceydi. Lam, bu özelliklerin her ikisinin de ötegezegene ait verilerin öne çıkmasına yardımcı olduğunu söylüyor.

Ekip, gezegenin yoğunluğunu, yarıçapı ve kütlesinden tahmin etti. Gökbilimciler bu mesafeden bir gezegenin çekirdeğini doğrudan ölçemezler, ancak onu hangi katmanların oluşturduğunu tahmin etmek için modeller kullanabilirler. Ekip, GJ 367b'nin iç kesitinin muhtemelen yaklaşık yüzde 86 demir olduğunu düşünüyor. Lam, bunun güneş sistemimizdeki yaklaşık yüzde 83 demir olan Merkür'e benzediğini söylüyor.

Lam, gezegenin, eğer varsa, nasıl bir atmosfere sahip olduğunu araştırmak için James Webb Uzay Teleskobu'ndan gelecek verileri bekliyor. López-Morales, gezegenin orijinal atmosferinin çoktan yok olmuş olması gerektiğini, ancak sıcak yüzeyindeki buharlaşmış elementlerin ikincil bir atmosfer oluşturmasının mümkün olduğunu söylüyor.

Araştırmacılar, GJ 367b gibi bir gezegenin nasıl oluştuğundan emin olmak için yeterli kanıta sahip değiller. López-Morales, gezegenin yıldızına bu kadar yakın oluşunun pek olası olmadığını çünkü bu bölgenin genellikle bir gezegenin oluşması için yeterli materyalden yoksun olduğunu söylüyor.

Ancak Harvard'ın Dünya ve Gezegen Bilimleri Bölümü'nde ötegezegenler üzerinde çalışan bir araştırmacı olan Li Zeng, gezegenin yıldıza bu kadar yakın bir yerde oluşamayacağı argümanının kesinleşmiş bir şey olmadığını sadece bizim kabul ettiğimiz gezegen oluşum modellerine uymadığını söylüyor. Yani aslında belki de bu durum mümkündür fakat biz insanlık olarak henüz bunu keşfetmemiş olabiliriz.