Bu Çarpıcı Görüntü, Bir Yıldızı Daha Önce Hiç Görmediğiniz Şekilde Gösteriyor

Fotoğraf 80'lerin neon sanat eserlerine benziyor ancak görüntünün gerçekten gösterdiği şey çok, çok daha havalı.

Bu bir yıldız ve Gemini Yüksek Çözünürlüklü Optik SpekTrograf (GHOST) üzerindeki en yeni cihaz tarafından yakalanan ilk ışık görüntüsü. Gösterdiği şey, HD 222925 adlı bir yıldızın şaşırtıcı çözünürlükte yaydığı ışığın tüm optik spektrumudur.

Gemini Gözlemevi direktörü Jennifer Lotz, "Bu, Şili'deki bu olağanüstü noktadan Evreni incelemek için Gemini South'a güvenen dünya çapındaki gökbilimciler için heyecan verici bir dönüm noktası" dedi. "Bu yeni nesil cihaz devreye alındığında, GHOST, astronominin önemli bir yapı taşı olacak."

Yıldızların yaydığı ışık, uzaktaki güneşin özelliklerini anlatan gizli ayrıntılarla doludur. Bir yıldızın hareket edip etmediğini, ışığın spektrumun bir ucundan diğerine nasıl kaydığına bakarak gösterebilirken, parlaklıktaki varyasyonlar, astrosismologlar tarafından analiz edilebilecek iç salınımları ortaya çıkarabilir.

Yıldızın tüm spektrumu aynı zamanda neyden oluştuğunu da ortaya çıkarır ve bu da yıldızın kaç yaşında olduğu ve nerede oluştuğu gibi onun hakkında her türlü şeyi öğrenmek için kullanılabilir.

Bunun nedeni, farklı elementlerin ışığı farklı şekilde emmesi ve yeniden yaymasıdır. Gökbilimciler bir yıldızın tayfına baktıklarında, daha parlak ve daha sönük dalga boylarını arayabilirler ve bu bilgiyi yıldızın atmosferinde hangi elementlerin bulunduğunu belirlemek için kullanabilirler.

Absorpsiyon çizgileri olarak bilinen sönük özelliklerin nasıl göründüğünü aşağıdaki görselde görebilirsiniz.

Fotoğraf: HD 222925'in spektrumu.

Bu teknik yakın zamanda, yaklaşık 1.460 ışık yılı uzaklıkta bulunan gerçekten tuhaf bir yıldız olan HD 222925'te kullanıldı. Spektral analiz, bir yıldızın atmosferinde şimdiye kadar görülen en fazla elementi ortaya çıkardı; bunların çoğu, yalnızca bir nötron yıldızı çarpışması veya süpernova gibi aşırı enerjik olaylarda oluşabilen ağır elementlerdi.

Bu da, ömrünün çok geç bir aşamasında olan HD 222925'in, muhtemelen en başta bu elementler açısından zengin olan ve kendisinden önce gelen yıldızların ölümlerinin tohumladığı bir buluttan oluştuğu anlamına geliyor.

GHOST'tan gelen yeni görüntüler, henüz yıldız hakkında yeni bir şey açıklamadı. Yıldız, aletin hedefiydi, yeni bir teleskop tarafından teleskopun çalıştığını ve ne kadar iyi çalıştığını kontrol etmek için alınan ilk görüntüydü. Bu, bilim insanlarının cihazda gerekli ilk ayarlamaları yapmalarını sağladı.

Ardından, bilim insanlarının ve teknisyenlerin, cihazın amaçlandığı gibi çalıştığından emin olmak için GHOST'u adım adım ilerleteceği devreye alma aşaması geliyor.

Bu aşama tamamlandıktan ve diğer ayarlamalar yapıldıktan sonra, GHOST, muhtemelen gelecek yılın ilk yarısında, bilimsel gözlem için hazır olacaktır.

Bu dört gözle beklenecek bir şey olacak. İnşası 10 yıl süren GHOST, Gemini'nin diğer büyük optik spektrografı GMOS'tan 10 kat daha güçlü. Bilim insanları, şu anda karşılaştırılabilir teleskoplara oranla türünün en güçlü ve hassas spektrografı olduğunu söylüyor.

Görüntüler NOIRLab'ın Uluslararası İkizler Gözlemevi tarafından yayınlandı.