Astrofizikçilere Göre Dünya'da 'Gezegensel Zekâ’ Yok

Zekayı sadece bir kişiyi tanımlayan bir şey olarak düşünme eğilimindeyiz. Ancak her türden kolektifi de zeki olarak tanımlamak mümkündür. Buna sosyal insan grupları, böceklerin yerleşim bölgeleri, sümüksü küf ve virüslerin gizemli davranışları gibi örnekler dahil edilebilir.

Ek olarak, zekâ çok daha büyük bir ölçekte, mesela tüm bir gezegenin ölçeğinde gözlemlenebilir mi? Yeni yayınlanan bir makalede, bir uzay bilimcisi ekibi, bu cezbedici soruyu araştırıyor ve kendi Dünyamız hakkında bazı şaşırtıcı sonuçlara varıyor.

Ekip, "Bu çalışmanın açık bir sorusu, zekânın gezegen ölçeğinde çalışıp çalışamayacağı ve eğer öyleyse, gezegen ölçeğinde zekâya geçişin nasıl gerçekleşebileceği ve bunun zaten gerçekleşip gerçekleşmediği veya yakın vadeli ufkumuzda olup olmadığıdır" diyor.

Bu soruyu anlamanın gezegenimizin geleceğini yönlendirmemize yardımcı olabileceğini belirtiyorlar; ancak kendi kriterlerine göre henüz o noktada değiliz gibi görünüyor.

Rochester Üniversitesi'nden astrofizikçi Adam Frank, "Henüz gezegenin çıkarları doğrultusunda toplumsal olarak yanıt verme yeteneğine sahip değiliz" diyor. "Dünyada zekâ var, ama gezegensel zekâ yok."

Gezegensel zekanın evrimi, aynı anda farklı türlerden oluşan karmaşık bir sistem boyunca ve tüm biyosfere fayda sağlayan veya bunu sürdüren uyumlu bir şekilde işleyen kolektif bir bilgi bütününün edinilmesini ve uygulanmasını temsil edecektir.

Ne yazık ki – ve açıkçası – insanlar ve Dünya henüz o noktada değil.

Aslında, Frank ve ortak yazarları, gezegensel zekanın gelişimi için varsayımsal zaman çizelgelerinin yalnızca üçüncü aşamasına geldiğimizi söylüyorlar.

Çok erken bir Dünya'nın özelliği olan ilk aşamada, 'olgunlaşmamış bir biyosfere' sahip bir gezegen yaşam geliştirir, ancak farklı yaşam türlerinin birlikte evrimi için yaşam ve jeofizik süreçler arasında yetersiz geri besleme döngüleri vardır.

İkinci aşamada 'olgun biyosfer' gelişmiştir.

Daha sonra, bir gezegen üçüncü aşamaya geçer: Şu anda Dünya'nın bulunduğu "olgunlaşmamış bir teknosfer". Bu aşamada, gezegende teknolojik aktivite gelişmiştir, ancak henüz fiziksel çevre gibi diğer sistemlerle sürdürülebilir bir şekilde bütünleşmemiştir.

Bununla birlikte, bu sorunlar çözülebilirse, olgunlaşmamış bir teknosfer, son aşamaya kadar gelişme şansına sahiptir. Bu son aşama, teknolojik aktivite ile diğer biyojeokimyasal ve biyojeofiziksel durumlar arasındaki geri bildirim döngülerinin, maksimum stabilite ve üretkenliği sağlamak için senkronize hareket ettiği 'olgun teknosfer' dönemidir.

Araştırmacılara göre, bu idealleştirilmiş durum, Dünya'nın ulaşmaya çalışması gereken yer.

Frank, "Gezegenler olgunlaşmamış ve olgun aşamalardan geçerek gelişir ve gezegensel zekâ, olgun bir gezegene ne zaman ulaştığınızın göstergesidir" diyor.

"Milyon dolarlık soru, gezegensel zekânın bizim için pratikte nasıl göründüğünü ve ne anlama geldiğini bulmaktır çünkü henüz olgun bir teknosfere nasıl geçeceğimizi bilmiyoruz."

Araştırmacılara göre, şu anda kolektif eylemlerimizin açıkça küresel sonuçlara sahip olduğu bir uçurumun üzerinde oturuyoruz, ancak henüz bu sonuçların kontrolünde değiliz.

Gezegendeki diğer güçlerle birlikte, bu sonuçların kontrol altına alındığı bir denge geliştirebilirsek, sonunda, gezegen olarak bir sonraki seviyeye gelişebiliriz.

Araştırmacılar makalelerinde şöyle yazıyorlar: "Burada tanımladığımız gibi gezegensel zekâya geçiş, gezegen ölçeğinde işleyen zekânın ayırt edici özelliğine sahip olacaktır."

"Bu tür gezegensel zekâ, gezegen sistemleriyle uyum içinde hareket ederek ve bu tür sistemlerin derinlemesine anlaşılmasını sağlayarak, Dünya'nın gelecekteki evrimini yönlendirme yeteneğine sahip olacaktır."

Makale Uluslararası Astrobiyoloji Dergisi'nde yayınlandı.