Altın, Antibiyotik Direncine Karşı Beklenmedik Gizli Silah Olabilir

Bir mikrobun keselerini altınla doldurmak, bir enfeksiyonu bitirmek için kullanışlı bir yol olabilir. Bilim insanları bu bilgiyi pratik bir antimikrobiyal tedaviye dönüştürmek için mücadeleye başladılar.

Çin'deki Güney Bilim ve Teknoloji Üniversitesi ile Birleşik Krallıktaki Leeds Üniversitesi'nden araştırmacılar, altın nano kümelerin bakterilere zarar vermeleri ve kendi vücudumuza zarar vermemelerini sağlamak için yakın zamanda güçlerini birleştirdi.

Ekip, altını zıt elektrostatik yapışkanlık seviyelerine sahip iki molekül halinde dokuyarak, çevredeki dokulara zarar vermeden birçok yaygın bakteriyel patojenin savunmasında delikler açma potansiyeline sahip bir parçacık oluşturdu.

Son yıllarda mühendisler, altın nano parçacıklarının davranışını iki şekilde manipüle ettiler.

Biri, boyutlarını tam olarak kontrol etmektir. Parçacıkları iki nanometrenin altında tutmak, parçacıkların böbreklerimizden daha iyi geçmesine yardımcı olarak vücudumuzdan daha hızlı bir çıkış sağlar. Böylece araştırmacılar, kümelerinin boyutunu sadece 25 atomla sınırlamaya odaklandılar.

İkincisi, ligand adı verilen 'yapışkan' kimyasal yapıları dahil etmek ve bunların kolayca izlenmesini sağlayan veya parçacığın şeklini kontrol etmeye yardımcı olan çeşitli özellikler kazandırmaktır.

Bu durumda, ekip, kümelere pozitif yüklü bir ligand uygulayarak, daha negatif yüklü bakteri hücrelerinin, bir süveterin kedi tüyünü çekmesi gibi altını çekmesini umdu.

Parçacıkları daha fazla değiştirerek, konağın vücudunu etkileme olasılığını daha da azaltmak, altın tedavisini klinik bir gerçekliğe dönüştürmede önemli bir etmen olacaktır. Ancak, farklı yeteneklere sahip ligandları entegre etme yöntemleri uyumsuz olma eğiliminde olduğundan, geçmiş çalışmalar, altın nano parçacıkları tek tip bir liganddan başka bir şeyle kapatma konusunda başarılı olamadılar.

Bu araştırmada ise farklı bir çeşit metot kullanıldı. Sistem, piridinyum adı verilen pozitif yüklü bir bileşik ile hem pozitif hem de negatif yüklü gruplara sahip bir bileşik olan zwitterion'un bir kombinasyonuna dayalıydı.

Piridinyum, altını bakteriler için daha çekici hale getirmeye yardımcı olur. Zwitterion ise gelişmiş kararlılık ve hayvan dokuları ile artan uyumluluk gösteren geçmiş çalışmalara dayanarak seçildi.

Metisiline dirençli Staphylococcus epidermidis (MRSE) üzerinde test edilen artırılmış altın nano kümeler, bakterinin toplanma yeteneği üzerinde açık bir etkiye sahipti. Ayrıca reaktif oksijen türleri üretti ve zarlarının bütünlüğünü etkiledi.

Daha da iyisi, işlem sonrasında çeşitli antibiyotiklerle takviye edildiğinde bakteri sayıları düştü. Bir durumda, MRSE'nin büyümesini engellemek için gereken doz 100 kattan fazla azaldı.

MRSE cilt enfeksiyonlu fareler üzerinde yapılan testler, altın nano parçacıkların bir sıkıntı yaratmadan iyileşmeye yardımcı olduğunu doğrulamaya yardımcı oldu.

Antibiyotiklere direncin artması, modern tıbbın en acil sorunlarından biridir ve enfeksiyona karşı en değerli savunmalarımızdan birinin işe yaramaz hale gelmesi tehdidi oluşturur.

Bakterileri öldürmenin yeni yollarını bulmak iyi ve güzel. Bu, tarih boyunca pek çok cana mal olmuş hastalıklara karşı korunmada bize ikinci bir şans vermek için kelimenin tam anlamıyla altın bir fırsat olabilir.