Akbaba Gibi Bağırsaklı ,Isıran Tuhaf Arı, Tavuk Yemeyi Seviyor
Akbaba Gibi Bağırsaklı, Isıran Tuhaf Arı, Tavuk Yemeyi Seviyor

Kosta Rika arılar konusunda daha farklı bir türe ev sahipliği yapıyor: akbaba arısı. Tanıdığımız ve sevdiğimiz tüylü vejetaryenlerden çok uzak olan bu böcekler etçil. Dişleri ve -görünüşe göre- uyumlu bağırsakları var.

MBio dergisinde yayınlanan bir makale, bu canavarların bağırsaklarına derinlemesine bir inceleme yayınladı. Araştırmaları, bu böceklerin leş tüketen kuşlarla ortak bağırsak mikrobiyomu bileşenleri olduğunu ortaya çıkardı. Adaptasyon, bu arıların nasıl olup da çürüyen leşlere karşı böyle bir iştah ve tolerans geliştirdiklerini ortaya koydu.

Çalışmada ("Arı neden tavuğu yedi? Akbaba Arı Mikrobiyomunda Simbiyont Kazancı, Kaybı ve Muhafazası" gibi mizahi bir başlıkla yayınlandı) polen, leş veya her ikisini birden yiyen 159 arı toplandı ve dokuz sınıftan 17 türe ulaştı. Çoğunlukla Kosta Rika'daki La Selva ve Las Cruces saha istasyonlarından yem olarak leş ve tavuk kullanılarak toplandılar.

Et yiyicilerin kokuşmuş tekliflerine akın ettiğini izleyen araştırmacılar, ilginç bir gözlemde bulundular. UCR entomoloğu Quinn McFrederick yaptığı açıklamada, "Küçük tavuk sepetleri vardı" dedi. Akbaba arıları, polen yiyen arıların toplayıcılıktan elde ettiklerini saklamalarına çok benzer şekilde etleri ceplerinde saklıyorlardı.

Akbaba arılarının "dünyada bitkiler tarafından üretilmeyen besin kaynaklarını kullanmak üzere evrimleşen tek arı türü" oldukları düşünüldüğünden eşsiz olduklarını söyleyen UC Riverside entomoloğu Doug Yanega, "diyet alışkanlıklarında oldukça dikkate değer bir değişiklik" oluşturduğunu belirtti.

O halde, bağırsak mikrobiyomlarının, karınlarında aynı temel 5 bakteriyi barındıran diğer bal arıları, bombus arıları ve iğnesiz arılarınınkiyle karşılaştırıldığında farklı olması bekleniyordu.

Polen yiyicilerin, et yiyicilerin ve omnivorların bağırsak mikrobiyomlarını karşılaştıran çalışma yazarları, farklı beslenme alışkanlıkları arasında önemli farklılıklar olduğunu keşfetti. McFrederick, "Akbaba arısı mikrobiyomu, akrabalarında bulunmayan yeni bakteriler olan asit seven bakterilerle zenginleştirilmiştir. Bu bakteriler, muhtemelen onları leş üzerinde ortaya çıkan patojenlerden korumaya yardımcı olmak için gerçek akbabaların yanı sıra sırtlanlar ve diğer leşle beslenenlerde bulunanlara benzer." dedi ve tek şaşırtıcı fark bu değildi. Yanega, "Sokmamalarına rağmen, hepsi savunmasız değil ve birçok tür tamamen tatsız. Gerçekten zararsız olan türlerden ısıran birçok türe, çenelerinde kabarcıklara neden olan ve cildin ağrılı yaralara neden olmasına neden olan salgılar üreten birkaçına kadar çeşitlilik gösterirler." dedi.

Beslenme alışkanlıklarına rağmen, akbaba arılarının balının hala yenilebilir ve aslında tatlı olduğu bildiriliyor.