Yeni Bir Teknik İnsan Cildini Beyin Hücrelerine Dönüştürüyor
Araştırmacılar, cilt hücrelerini embriyonik kök hücrelere dönüştüren ve daha sonra mikroglia hücreleri (merkezi sinir sisteminde bulunan hücresel kalıntıları yiyen hücrelerdir) haline getirmek için yeniden programlanabilen bir yöntem geliştirdiler. Bu beyin hücreleri, Alzheimer hastalığı gibi nörolojik hastalıkların tedavisinde çok önemli rol oynamaktadır. Onları incelemek, bilim insanlarının yeni tedavileri keşfetmesine yardımcı olabilir.

CİLTTEN BEYİN HÜCRELERİNE DOĞRU

Beyin, insan vücudundaki en hayati organlardan biridir. Bu yüzden beynin, yaralanma ya da yaşlanma yüzünden hasar görmesi, insanların yaşam kalitesini büyük ölçüde etkiliyor. Nörolojik rahatsızlıklar, günümüzün tedavisi en zor ve yıkıcı hastalıklarından bazılarıdır. Alzheimer hastalığı da bu hastalıklar arasındadır.

Genellikle araştırmacılar, Alzheimer hastalığı tedavisi için farelerden gelen beyin hücrelerini kullandılar. Şu anda ise, Kaliforniya Üniversitesi, Irvıne (UCI)’dan nörobiyologlar, nörolojik hastalıkları daha iyi anlamalarına yardımcı olması için hayvan hücreleri yerine insan hücrelerinin kullanılmasına izin verecek bir yöntem geliştirdiler.

Neuron dergisinde yayınlanan çalışmalarına göre araştırmacılar, insan cildi hücrelerini kök hücrelere dönüştürmenin ve onları mikrogliya hücrelerine programlamanın yolunu buldular. Mikrogliya hücreleri beynin yaklaşık %10-15’ini oluşturuyor ve bu hücreler, ölü hücreleri ve iltihapları yok etmede görev alıyorlar. UCI’nin Nörobiyoloji ve Davranış Bölümü’nden araştırmacı Mathew Blurton Jones, mikrogliya sinir ağı geliştirilmesinde ve bakımında önemli bir araçtır, açıklamasında bulundu.

Bu hücrelerin nasıl oluştuğu hakkında daha fazla bilgi almak için bu videoyu izleyebilirsiniz:

UCI basın bülteni röportajında Jones; ”Mikrogliya, Alzheimer ve merkezi sinir sisteminin diğer hastalıklarında, önemli bir rol oynamaktadır. Yeni araştırmalar, yeni keşfedilen Alzheimer risk genlerinin mikrogliya davranışını etkilediğini ortaya koydu.“ açıklamasında bulundu. “Bu hücreleri kullanarak, bu genlerin biyolojisini anlayabilir ve yeni tedavileri test edebiliriz.”

YENİLENEBİLİR YÖNTEM

UCI Alzheimer Hastalığı Araştırma Merkezi’nden hastalar tarafından bağışlanan cilt hücrelerini ilk olarak genetik işleme tabi tutarak, onları embriyonik kök hücre gibi davranmaya uyarlanmış yetişkin hücreler oluşturan pluripotent (iPS – embriyo safhasında canlıyı oluşturan özelleşmiş tüm hücre tiplerine dönüşebilen hücreler) hücrelerine dönüştürerek başka tür hücreler haline dönüşmeleri sağlandı. Bu iPS hücreleri daha sonra gelişmekte olan mikrogliya hücresini taklit etmesi için tasarlanan farklılaşma faktörlerine maruz bırakıldı. Bu işlem sonunda hücreler beyin hücresine dönüştürüldü.

UCI MIND yardımcı araştırma görevlisi Wayne Poon “Bu keşif, insan hastalıklarını daha iyi modellemek ve yeni tedaviler geliştirmek için yeni yaklaşımlar sağlar ” açıklamasında bulundu. Araştırmacı Edsel Abud’a göre, Alzheimer hastalığında iltihaplanmanın rolünü, insan hücrelerini kullanarak anlamak için yenilenebilir ve yüksek verimli bir yöntem geliştirildi.

Başka bir deyişle araştırmacılar, farelerdeki mikrogliya yerine insanlarınkini kullanarak, nörolojik hastalıkları incelemek ve daha isabetli tedavi yaklaşımları geliştirmek için daha doğru bir araç geliştirdi. Alzheimer hastalığı durumunda, araştırmacılar, hastalığın patolojisi ve mikrogliya hücreleri arasındaki bağlantının genetik ve fiziksel etkileşimlerini inceledi. Abud açıklamasına ek olarak şunları söyledi: “Bu tarz gelişen çalışmalar, değişen tedavi stratejileriyle beraber hastalık hakkında daha fazla bilgi verecektir.

Üstelik araştırmacılar, üç boyutlu beyin modellemesinde uyarılan mikrogliya hücrelerini kullanıyorlar. Amaç, mikrogliya ve diğer beyin hücreleri arasındaki etkileşimini ve bunların Alzheimer ve diğer nörolojik hastalıkların gelişimini nasıl etkilediğini anlamaktır.

Bunların hepsi yeniden programlanabilen kök hücreler sayesinde gerçek oldu. Bu çalışma gerçekten de kök hücrelerinin tıpta nasıl değiştiğine dair başka bir örnektir.

Kaynaklar