Webb, Yaklaşık 2.000 Işık Yılı Uzaktaki Soğuk Kahverengi Cüceyi Tespit Etti

James Webb Uzay Teleskobu'nu kullanan gökbilimciler, devasa gökada kümesi Abell 2744'ün görüntülerinde soluk, uzak ve soğuk bir kahverengi cüce tespit ettiler.

Kahverengi cüceler, Jüpiter veya Satürn gibi gaz devi bir gezegen ile Güneş benzeri bir yıldızınki arasında bir boyuta sahip nispeten soğuk, loş nesnelerdir.

Bazen başarısız yıldızlar olarak adlandırılan bu nesneler, çekirdeklerinde hidrojen füzyon reaksiyonlarını sürdürmek için çok küçüktür, ancak yıldız benzeri özelliklere sahiptirler.

Kahverengi cüceler genellikle, bir nesnenin çekirdeğinde döteryum füzyonunu tutuşturmaya başlayabileceği yaklaşık kütle olan 13 Jüpiter kütlesi alt sınırı ve 80 Jüpiter kütlesi üst sınırı ile tanımlanır.

Bununla birlikte, döteryum ve hidrojen füzyonunun meydana geldiği kesin kütleler nesnenin kimyasal bileşimine bağlı olduğundan, bu sınırlar net değildir.

Kahverengi cüceler spektral olarak M-, L-, T- ve Y tipi cüceler olarak sınıflandırılır. İsimlerine rağmen, farklı renklerdedirler. Birçok kahverengi cüce, insan gözüne büyük olasılıkla macenta veya turuncu-kırmızı görünür.

Düşük kütleleri, düşük sıcaklıkları ve iç nükleer reaksiyonlarının olmaması, onların tespit edilmelerini zorlaştırır.

Güneş'e yakın Samanyolu yıldızlarının önemli bir kısmı kahverengi cüceler, kütleleri <= 0,07 güneş kütlesi, etkin sıcaklıkları T = 2.000 K olan ve L, T ve Y geç cüceleri olarak sınıflandırılan kaynaşmayan yıldızlardır.

Bu nesneler doğası gereği soluktur ve öncelikle kızılötesi dalga boylarında yayılırlar. Bu nedenle, kahverengi cücelerin geniş alan görüntüleme araştırmaları büyük ölçüde yakın güneş komşusu (d<=100 parsek) ile sınırlıdır ve bugüne kadar az sayıda kahverengi cüce tespit edilmiştir.

Webb, 5 μm'ye kadar uzanan görüntüleme ve spektroskopi ile soğuk ve uzak kahverengi cücelerin tespitinde ileriye doğru atılmış büyük bir adımı temsil ediyor.

Yeni keşfedilen kahverengi cüce, Heykeltıraş takımyıldızında, Dünya'dan yaklaşık 2.000 ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır.

GLASS-JWST-BD1 olarak belirtilen bu nesne, T8 veya T9 tipi olarak sınıflandırılmıştır.

600 K sıcaklığa, 0.03 güneş kütlesi kütlesine ve 5 milyar yıllık bir yaşa sahiptir.

Gökbilimciler, "GLASS-JWST-BD1'in mesafesinin Galaktik düzleme dik bir yönde 570-720 parsek olduğunu tahmin ediyoruz, bu da onu muhtemelen kalın bir disk veya hale kahverengi cüce yapıyor" dedi.

GLASS-JWST-BD1, gökada üstkümesi Abell 2744 (Pandora Kümesi) alanında tespit edildi.

Tespit, GLASS-JWST-ERS programının bir parçası olarak Webb'in Yakın Kızılötesi Kamera (NIRCam) cihazından alınan veriler kullanılarak yapıldı.

Çalışma Astrophysical Journal Letters'da yayınlanacak.