Uzay'da tarihi randevu: New Horizons, Plüton'a yakından bakacak
Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi NASA tarafından dokuz yıl önce uzaya gönderilen New Horizons adlı uzay aracı bugün, hakkında çok az şey bilinen cüce gezegen Plüton’a en yakın mesafeye ulaşarak dünyaya fotoğraflar gönderecek.

Tarihi geçişine hazırlanan New Horizons, dün sabahın ilk saatlerinde gezegene 1,6 milyon km yaklaştı.

Nükleer yakıtla çalışan New Horizons, bir yolcu uçağından 100 kat daha hızlı olarak hareket ediyor.

Uzay aracı o kadar hızlı ilerliyor ki, durdurulması mümkün değil.

Bu yüzden Plüton'un ayrıntılı fotoğraflarını çekmek ve diğer bilimsel verileri toplamak için sadece tek bir şansı ve birkaç saati var.

Dünya’yla Plüton arasındaki mesafe yaklaşık 5 milyar km.

Bu nedenle Plüton'dan gönderilen sinyallerin dünyaya ulaşması saatler alacak. Yani New Horizons, dünyadan gerçek zamanlı olarak yönlendirilemeyecek.

Bilim insanları, New Horizons’a komutların daha önce yüklendiğini ve yeni komutlar gönderilmeyeceğin söylüyor.

Uzmanlar, New Horizons’ın Plüton’la randevusunun uzayın keşfinde tarihi bir anı temsil ettiğini belirtiyor.

Böylece, klasik dokuz gezegenle ilgili "ön keşif" tamamlanmış olacak.

New Horizons en son Plüton’un en büyük uydusu Charon’ın fotoğraflarını göndermişti.

Fotoğraflarda uydunun şimdiye kadar açıklanamayan karanlık kutbunun yanı sıra derin çatlaklar ve kraterler de görünüyor.

Bu fotoğraflarda Charon gri, Plüton da kızıl.

Charon ve Plüton’un çok eski bir çarpışma sonucu oluştuğu ve birçok ortak yönlerinin olması gerektiği düşünülüyor.

Ancak projenin yöneticilerinden Alan Stern, "Tamamen ikili bir görüntü var. İki farklı dünya gibi görünüyorlar. Sanki milyarlarca kilometre uzaklıkta oluşmuşlar gibi. Oysa öyle değil" diyor.