Tuzlu su, 400.000 yıl öncesine kadar Mars'ın ekvatorunun yakınından akmış olabilir.
Çin'in Zhurong gezgini, Mars'ın Utopia Planitia kumullarında (gösterilen) nispeten yakın tarihli su aktivitesinin göstergesi olan jeolojik özellikler buldu. CNSA/GRAS

Bulgular, bilim insanlarının Kızıl Gezegende yaşam belirtilerini nerede arayabileceklerine işaret ediyor.

Mars ekvatorunun yakınındaki kum tepelerindeki kabuklar, çatlaklar ve diğer jeolojik özellikler, araştırmacıları orada önceden düşünülenden çok daha yakın zamanda su olabileceğine inandırıyor.

Muhtemelen çözülmüş, tuzlu suyun hareketinden kaynaklanan özellikler, Çin'in Zhurong gezgini tarafından çekilen görüntülerde ortaya çıktı. Araştırmacıların Science Advances dergisinde 28 Nisan'da bildirdiğine göre, geziciden yapılan bir kimyasal analiz, bunların 400.000 yıl kadar yakın bir tarihte oluşmuş olabileceğini gösteriyor.

Sonuçlar, Mars'ta yaşam bulmak için gelecekteki misyonlara rehberlik etmeye yardımcı olabilir. Pekin'deki Çin Bilimler Akademisi'nden bir jeolog olan Xiaoguang Qin, 400.000 yıl önce Mars'taki atmosferik koşulların şimdi görülene benzer olduğunu ve gezegenin alçak enlemlerinde hala sıvı, tuzlu su olabileceğini düşündürdüğünü söylüyor.

Çin'in ilk Mars gezgini olan Zhurong gezgini, Mayıs 2021'de Kızıl Gezegene Mars ekvatorunun hemen kuzeyindeki Utopia Planitia adlı bir bölgeye indi ( SN: 19/5/21 ). Dokuz aydan fazla bir süre boyunca gezici, bölgenin kumullarının kimyasal bileşimi hakkında görüntü ve bilgi topladı ve kumlu yüzeyler boyunca bulunan çatlakların ölçümlerini yaptı.

Qin ve ekibi gezici görüntüleri ilk gördüklerinde şaşırdılar. Kabuğun özelliklerinin su aktivitesi ile ilişkili olduğu ortaya çıktı. Rüzgar o jeolojik izleri terk etmezdi; bunun yerine kabuğu aşındırırdı. Dioksit de donmaz; daha düşük enlemlerde olmazdı. Ekip, donmuş suyun erime ceplerinin kum tepelerinde bulunan özellikleri en iyi şekilde açıkladığını belirtti.

Bölgedeki göktaşı çarpma kraterlerinin sayısını ve boyutunu haritalamak, kum tepelerinin yaşı hakkında kaba bir tahmin verdi - muhtemelen 1,4 milyon ila 400.000 yıl önce oluşmuşlardı. Bu, daha önce tahmin edildiği gibi milyarlarca yıl önce değil, yüzbinlerce yıl önce bölgede su olduğunu gösteriyor.

NASA'nın Kaliforniya, Pasadena'daki Jet Propulsion Laboratuvarı'nda gezegen bilimcisi olan Aditya Khuller, yeni araştırmayı özel kılan şeyin, kum tepelerinde görülen özelliklerin yaşla birleşimi olduğunu söylüyor. Khuller, “Bu özellikleri daha önce gördük” diyor ve ekliyor "Ama genellikle çok daha yaşlılar."

Bilim insanları ayrıca daha önce Mars'ın orta enlem vadilerinde günümüzün su buzu için kanıtlar bulmuşlardı. Ve NASA iniş araçlarından elde edilen veriler, yaşam için çok soğuk olmasına rağmen, gezegende orta ve yüksek kuzey enlemlerinde sıvı tuzlu suların var olabileceğine işaret ediyor ( SN: 5/11/20 ).

Qin, Zhurong gezicisinden elde edilen bulguların nispeten ılıman yer sıcaklıklarına işaret ettiğini ve bunun da Mars'ın alçak enlem kum tepelerinin yaşam için uygun olabileceğini öne sürdüğünü söylüyor.

Alıntılar

Bu içerik ScienceNews tarafından kaleme alınmıştır.