Tek Bir Dev Kraliçe Arı, Tüm Avrupa İstilasını Ateşledi

İstilacı türler, hazırlıksız ekosistemlerde hızla yayılma ve ortalığı kasıp kavurma konusunda kötü şöhretli bir yeteneğe sahiptir.

Asya eşek arısı (Vespa velutina), bal arıları, uçan sinekler ve diğer böcekleri avlarken yaşam alanını yılda 80 kilometreden fazla genişletir.

Yaklaşık 20 yıl önce, genellikle 'cinayet eşekarısı' olarak adlandırılan tür Avrupa'da ilk kez ortaya çıktılar.

Genetik analiz, batıdaki hızlı ve yaygın istilalarının muhtemelen 2004'te Çin'den Fransa'ya sıçrayan tek bir yaban arısının sonucu olduğunu ortaya çıkardı.

University College Cork ekolojisti Simon Harrison, "Araştırmamız, orijinal genetik çeşitlilik son derece düşük olduğunda bile, istila edilmiş bölgelerde eusosyal böceklerin nüfus artışı için dikkate değer bir potansiyel olduğunu ortaya çıkardı" diyor.

University College Cork zooloğu Eileen Dillane ve ekibi, Nisan 2021'de İrlanda'ya Asya eşekarısının ilk gelişinin kaydedilen üç genini analiz etti ve bunları Avrupa anakarasında bulunan eşekarısı dizileriyle karşılaştırdı. Tüm genler, hat boyunca aktarılan mitokondriyal genlerdi.

Daha önceki çalışmalar, tek bir gen üzerinde yapılan çalışmalara dayanarak, Avrupa'daki Asyalı eşek arılarının görünüşe göre aynı genetik soyu paylaştığını göstermişti.

Sonuçlar, Dublin'de bulunan anne yaban arısı soyunun tüm Avrupa'da görülenle aynı olduğunu gösterdi.

Sonuçlar, diğer grupların sonuçlarıyla birlikte, şu anda potansiyel olarak milyonlarca bireyi oluşturan Avrupa'daki tüm V. velutina popülasyonunun, yaklaşık 15-20 yıl önce Çin'den gelen tek bir çiftleşmiş kraliçeden geldiğini gösteriyor.

Anavatanı Güneydoğu Asya'da Asya eşekarısı, karmaşık bir uyarı ve av savunma sistemine sahip Asya bal arılarını besler. Saldıran bir yaban arısını bir arı topunun içinde aşırı ısıtarak öldürürler. Ne yazık ki, Avrupa bal arıları bu savunma davranışlarından yoksundur, bu da onları eşekarısı için kolay hedef haline getirir ve kıta çapında tozlaşma hizmetleri için endişelere yol açar.

Asya eşekarısı, bazı insanların alerjik reaksiyon gösterebileceği kötü bir acıya sahipken, neyse ki Avrupa yaban arısının aksine insanlara karşı saldırgan değiller.

Dillane ve meslektaşları, V. velutina'nın Avrupa popülasyonundaki çok düşük genetik çeşitliliğin biyolojik kontrol için bir potansiyel sağlayabileceğini belirtiyor.

Ne yazık ki araştırmacılar, "iklim değişikliğinin gelecekte başarılı bir istila tehdidini artırması muhtemeldir, bu nedenle bu türe karşı farkında olunması gerektiği" konusunda da uyarıyorlar.

Araştırmaları Journal of Hymenoptera'da yayınlandı.