Saklambaç Oynayan Süper Kütleli Kara Delik Eski Teoriyi Doğruluyor

Gök bilimciler nihayet, beklenenden daha yüksek bir parlaklığa sahip olan galaksilerin merkezi bölgesi Aktif Galaktik Çekirdekler (AGN'ler) ile ilgili bir teoriyi doğruladılar. AGN'lerin gözlemleri onları iki gruba ayırdı: Tip 1 ve Tip 2. Araştırmacılar her zaman farkın sadece onlara baktığımız açıyla ilgili olduğunu ve başka bir şey olmadığını varsaydılar. Yeni bir keşif sonunda onları destekleyen önemli kanıtlar sağladı.

AGN'ler, kendilerine doğru düşen malzemeyi atıştıran süper kütleli kara delikler tarafından desteklenmektedir. Besleme sürecini doğrudan görebilirsek, bunlar Tip 1 olarak sınıflandırılır. Ancak, kalın bir gaz ve tozun bu süreci gizlediği diğer sınıflar da Tip 2'dir.

Birleştirme modeli, bir Tip 2'nin arkasında, milyonlarca ışık yılı boyunca seyahat etmek ve bir galaksiyi başka açıdan gözlemlemek zorunda kalmadan gerçekten Tip 1 olduğunu göstermeyi gerektirir.

Nature dergisinde bildirildiği gibi, Çok Büyük Teleskop İnterferometre VLTI'sinden yapılan gözlemler tam da bunu yaptı. Gök bilimciler, arketipsel -ilk örnek- Tip 2 AGN olan Messier 77 (veya NGC 1068) olarak bilinen bir gökada gözlemlediler. Bu kozmik yıldız adasının çekirdeğinin ayrıntılı termal haritaları, süper kütleli kara deliğin orada olduğunu ve kalın bir toz örtüsünün arkasına saklandığını gösterdi.

Leiden Üniversitesi'nden baş yazar Violeta Gámez Rosas, "Toz bulutlarının gerçek doğası ve hem kara deliği beslemedeki hem de Dünya'dan bakıldığında nasıl göründüğünü belirlemedeki rolü, son otuz yılda AGN araştırmalarında temel sorular olmuştur. Tek bir sonuç, sahip olduğumuz tüm soruları çözmeyecek olsa da, AGN'lerin nasıl çalıştığını anlamak için büyük bir adım attık." dedi açıklamasında.

Uzay boşluğunda olmasına rağmen, kara deliğin etrafındaki toz, oda sıcaklığı ile bin derecenin üzerinde sıcaklıklara sahip olma eğilimindedir. Malzeme içe doğru dönerken, inanılmaz yer çekimi, o malzemeyi çok yüksek seviyelere ısıtır. Buna karşılık, görüşümüzü engelleyen toz, ısınan bu güçlü ışığın bir kısmını emer.

Ekip, Avrupa Güney Gözlemevi (ESO) konsorsiyumuna ait olan VLTI'deki MATISSE aracıyla bunu bulabildi. ESO'nun ortak sahibi olduğu Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizisinden ve Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi'nin Çok Uzun Temel Dizisinden alınan radyo haritalarıyla birleştirilmiştir.

Nice'deki Observatoire de la Côte d'Azur'da MATISSE Baş Araştırmacısı olan Ekip üyesi Bruno Lopez, "Messier 77, önemli bir AGN prototipi ve gözlem programımızı genişletmek ve MATISSE'yi daha geniş bir AGN örneğinin üstesinden gelmek için optimize etmek için harika bir motivasyon.” dedi.

Bu ve gelecekteki çalışmalar, umarım AGN'leri neyin harekete geçirdiğinin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Ayrıcai Messier 77,  47 milyon ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır.