Nükleer Füzyon Enerjisi Nedir ?

Termonükleer Füzyon Enerjisi - Yapay Güneş • Kozmik Anafor

Hafif radyoaktif atom çekirdeklerinin birleşmesi ile daha ağır atom çekirdeklerini meydana getirmesi olayına Nükleer Füzyon denir. Dünyanın dört bir yanında bir çok bilim insanı sonsuz ve temiz bir enerji elde etme umudu ile Güneş ve başka yıldızları enerji kaynağı olarak temel alıp laboratuvarda canlandırmaya çalışıyor. Bu projelerde döteryum ve trityum (hidrojen izotopları) kullanılıyor.

Nükleer füzyon enerjisinde iki atomun bir araya gelmesi ile büyük bir ısı açığa çıkmaktadır. Bu ısı, enerji üretmemizi sağlar.Füzyon enerjisini kullanmanın en büyük problemi ise elektrik şebekelerine ve ısıtma sistemlerine güç sağlayacak kadar uzun bir süre üretmek. ABD'li bilim insanları 2022 yılında tarihi nükleer füzyon keşfini duyurmuştu. Bu keşif sizce neden önemli? Gelin birlikte bakalım

ABD'li bilim insanları ilk kez net enerji kazanımı yaratan füzyon reaksiyonu üretebildi.Friedmann "Bu çok önemli çünkü harcadığınızdan daha fazla enerji çıkarmıyorsanız bir enerji kaynağı olamaz. Önceki atılımlar önemliydi. Ancak bir gün daha büyük ölçekte kullanılabilecek enerji üretmekle aynı şey değil" dedi. Nükleer füzyonun önemini daha iyi bir şekilde görmüş oluyoruz.

ABD ve Avrupa'da füzyon projeleri yürütülüyor. ABD, Rusya ve Kanada gibi 35 ülkenin işbirliği yaptığı Uluslararası Termonükleer Deneysel Reaktör'ün merkezi Fransa'da yer almaktadır. ABD'deki çalışmaların bir çoğu , Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı'nın Kaliforniya'daki Ulusal Ateşleme Tesisi'nde yapılıyor. Bu projede 'termonükleer atalet füzyonu'yla enerji üretiliyor. Burada küçük bir kapsül bulunmaktadır. İçinde döteryum ve trityum izotopları ile dolu bu kapsüle lazer ışınları göderiliyor. Nötronlardan ve alfa parçacıklarından toplanan enerji, ısı olarak çıkarılıyor. Vakumlu bir odadan oluşan sistemde süper mıknatıslarla 150 ila 300 milyon derece sıcaklığa ulaşılarak kullanılan yakıtta nükleer füzyon reaksiyonları başlatılıyor.

Nükleer füzyon: ABD'de bilim insanları ikinci defa enerji üretmeyi başardı  - BBC News Türkçe