NASA'nın InSight'ı Depremleri Avlamaya Devam Ediyor, Ama Ölümü Artık Yakın

NASA'nın InSight görevinin Mars'ta bulunduğu üç buçuk yılda, Kızıl Gezegenin içini anlama şeklimizi tam anlamıyla değiştiren inanılmaz gözlemler yaptı iniş aracı. InSight ayrıca, sadece birkaç hafta öncesinin en güçlüsü de dahil olmak üzere 1.300'den fazla deprem ölçen ilk "marsquake"i de tespit etti. Ne yazık ki, InSight yavaş yavaş ölüyor ve NASA, yılın sonunu atlatamayacağını düşünüyor. Misyon Aralık ayına kadar uzatıldı, ancak artık aletlerin çoğunun bu ayın sonundan sonra tekrar açılmayacağı ve bilim operasyonlarının Dünya'nın kuzey yazı ile sona ermesi bekleniyor.

NASA, bir JPL blogunda, "Ekip, Aralık ayı civarında gücün, bir gün InSight'ın yanıt vermeyi bırakacak kadar düşük olmasını bekliyor." dedi.

InSight'ın zamansız ölümünün suçlusu tozdur. Mars'a indiğinden beri, güneş paneli toz biriktiriyor ve bu da olağanüstü makinenin güç seviyelerini azaltıyor. Görev ekibi, tozu uçuracak küçük bir esinti yaratmak için güneş panellerinin yanındaki iniş aracının robot kolundan kum dökerek, tozun bir kısmını temizlemenin akıllıca bir yolunu buldu. Bu bir süre işe yaradı ama uzun vadede Mars sert ve affetmez bir ortam.

Güneş panelleri şu anda başlangıçta kullandıklarının sadece yüzde 10'unu üretiyor ve InSight'ın bulunduğu Elysium Planitia yeni bir sezona girerken, ekip havada daha fazla toz ve daha az güneş ışığı öngörüyor, yani iniş yapan kişinin sonunun büyük ölçüde kapalı olduğu anlamına geliyor. Rastlantısal bir toz şeytanı - Mars'ta oluşabilen bir tür kasırga - yardım eli uzatabilir, ancak ekip buna güvenmiyor.

InSight'ın göreve liderlik eden NASA'nın Jet Propulsion Laboratuvarı'ndaki baş araştırmacısı Bruce Banerdt, “Spirit and Opportunity gezicilerinde birkaç kez gördüğümüz gibi bir toz temizliği olmasını umuyorduk. Bu hala mümkün, ancak enerji yeterince düşük, odak noktamız hala toplayabileceğimiz bilimden en iyi şekilde yararlanmak." dedi.

Ekip, bu ay son kez arazi aracının robotik kolunu emeklilik pozu adı verilen dinlenme pozisyonuna getirecek.

Kapatılacak son şey, az gürültüyle gözlem şansını en üst düzeye çıkarmak için seçilen zamanlarda veri toplamaya devam edecek olan görev sismometresidir. Haziran ayından itibaren hava durumu ve manyetik veriler artık toplanmayacaktır.

Ekip, arazi aracının bu yazdan sonra ara sıra görüntü ve sinyal göndermeye devam etmesini ve bir gün duracağını umuyor. Ardından, gelecekteki birçok görevi bilgilendirecek muhteşem bir görevin sonu olacak.

NASA'nın Gezegen Bilimleri Bölümü direktörü Lori Glaze, "InSight, kayalık gezegenlerin iç mekanlarına ilişkin anlayışımızı değiştirdi ve gelecekteki görevler için zemin hazırladı. Mars'ın iç yapısı hakkında öğrendiklerimizi Dünya'ya, Ay'a, Venüs'e ve hatta diğer güneş sistemlerindeki kayalık gezegenlere uygulayabiliriz." dedi.