NASA, Apollo 17'den Gelen 50 Yıllık Mühürlü Ay Örneğini Açmak Üzere

Aralık 1972'de Apollo 17 Komutanı Eugene Cernan, Ay'daki Toros-Littrow Vadisi'nden bir ay toprağı örneği topladı. Topladığı malzemeyi vakumla kapatılmış bir silindir içinde Dünya'ya geri gönderdi. Son 49 yıldır örneğe dokunulmadı, ancak bilim insanları şimdi kabı delmeye ve içeriğini analiz etmeye hazırlanıyor.

Gecikmiş açılış, Apollo dönemi Ay örneklerinin incelenmesini denetleyen Apollo Yeni Nesil Örnek Analizi (ANGSA) programındadır. Bu durumda araştırmacılar, değerli ay bulgularını kutudan çıkarmak için "Apollo konserve açacağı" olarak adlandırılan yeni geliştirilmiş bir cihazdan faydalanacaklar.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından inşa edilen mekanizma, vakumla kapatılmış kabı delmek ve içinde gizlenmiş olabilecek tüm kırılgan gazları yakalamak için özel olarak tasarlanmıştır. Bu aşamada, bu buharların son elli yıldır onları barındıran silindir tarafından ne kadar iyi korunduğu bilinmiyor, ancak araştırmacılar numunenin ay toprağı içinde hapsolmuş hidrojen, helyum ve diğer soy gazları içerebileceğinden umutlu.

Bilim insanları, materyali inceleyerek, Ay'ın jeolojisi hakkında bazı değerli bilgiler edinmeyi amaçlıyorlar. Aynı zamanda Apollo 17 numune kabının başarıları ve başarısızlıkları hakkında bilgi edinmeyi de umuyorlar. Bu bilgi, Ay'da, Mars'ta veya potansiyel olarak daha da uzaklarda kullanılmak üzere gelecekteki örnekleme araçlarının geliştirilmesine yardımcı olacaktır.

"Apollo döneminden bu yana sağlanan teknik gelişmelerle birlikte bu örneklerin şimdi açılması ve analiz edilmesi, Ay'da yeni bilimsel keşiflere olanak sağlayabilir. Bu aynı zamanda yeni nesil kaşiflere ilham verebilir ve onları bilgilendirebilir," diye açıkladı ESA'nın ANGSA ile işbirliğine liderlik eden Francesca McDonald ve ekledi, "Vakum kabının numuneyi ve kırılgan gazları ne kadar iyi koruduğunu öğrenmek için sabırsızlanıyoruz. Analiz edilen her gaz bileşeni, uçucu maddelerin kökeni ve evrimi hakkında hikayenin farklı bir bölümünü anlatmaya yardımcı olabilir.”

Ay'a yapılan son insanlı görev olan Apollo 17, aynı zamanda içinde profesyonel jeolog olan ilk ekipti. Bu profesyonel jeolog, ay modülü pilotu Harrison Schmitt’ti. Ayrıca komut modülünde Fe, Fi, Fo, Fum ve Phooey adlı beş fare vardı. Toros-Littrow vadisi, astronotların önceki yıl Apollo 15 misyonu tarafından keşfedildi, analiz edildi ve Mare Imbrium lav ovasından gelen ay toprağı örneklerine ulaşabilmeleri için iniş alanı olarak seçildi.

Artık NASA'nın Ay'dan gelen bu numuneyi serbest bırakma görevi için bir “konserve açacağı” olduğuna göre, Apollo 17 nihayet görevini tamamlamak üzere.