Kara Delikler Karanlık Maddenin Arkasında Olabilir mi? Teori Yakında Test Edilebilir

Karanlık madde, normal maddeden beş kat ağır olduğu düşünülen, anlaşılması zor bir madde biçimidir. Varlığı henüz doğrulanmasa da evrendeki birçok şeyi açıklamak için gereklidir. Ama tam olarak ne olduğunu bilinmiyor. Büyük Patlama’dan hemen sonra oluşan kara delikler olabileceğine dair birçok düşünce var. Bazı düşüncelerin yanlış olduğu kanıtlandı, ancak bazı düşünceler de yeniden araştırılıyor.

Geçen ay The Astrophysical Journal'da yayınlanan ilgi çekici bir araştırma, bir iddiada bulunuyor: Kara delikler evrenin ilk anlarında kendiliğinden oluşmuşsa ve çoğunun kütlesi Güneş’in 1,4 katına eşitse, o zaman bu ilkel kara delikler Evrende var olmasını beklediğimiz tüm karanlık maddeyi açıklayabilir.

Bu kadar büyük bir kara delik popülasyonunun varlığı, erken evrende bile Güneş’in yüz milyonlarca katı kütleye sahip devasa süper kütleli kara deliklerin varlığı için mükemmel bir başlangıç ​​noktası sağlar. Bu ilkel kara delikler onların tohumu olabilir.

Yale’de astronomi ve fizik profesörü olan Priyamvada Natarajan yaptığı açıklamada, "Eğer varsa, ilkel kara delikler, Samanyolu'nun merkezindeki de dahil olmak üzere tüm süper kütleli kara deliklerin oluştuğu tohumlar olabilir. Bu fikir hakkında kişisel olarak çok heyecan verici bulduğum şey, üzerinde çalıştığım iki zorlu sorun olan karanlık maddenin doğasını ve kara deliklerin oluşumunu zarif bir şekilde birleştirmesi ve onları tek bir hamlede çözmesidir." dedi.

İlkel kara delikler, evrende uzak kaynaklardan gelen X-ışını radyasyonu ile senkronize edilen aşırı kızılötesi radyasyonun neden olabileceğini de açıklayabilir. Miami Üniversitesi'nden yardımcı doçent Nico Cappelluti, "Çalışmamız, yeni parçacıkları veya yeni fiziği tanıtmadan, karanlık maddenin doğasından süper kütleli kara deliklerin kökenine kadar modern kozmolojinin gizemlerini çözebileceğimizi gösteriyor" dedi. Bu hipotezle ilgili en heyecan verici şeylerden biri, yakında test edilebilecek olmasıdır. JWST'nin evrendeki ilk yıldızlara ve galaksilere bakması bekleniyor. Karanlık madde ilkel kara deliklerden oluşuyorsa, JWST etraflarında oluşan daha fazla yıldız ve galaksiyi görebilecek. Önümüzdeki on yıl, uzayda yer çekimi dalgası gözlemevi olan LISA'nın lansmanını da görecek. O kadar hassas olacak ki, bu ilkel kara delikler birleşiyorsa, LISA onları tespit edebilecek.

Natarajan, "Bu fikri derinlemesine araştırmak, oldukça yakında onaylanma potansiyeline sahip olduğunu bilerek karşı konulmazdı." diyerek sözlerini tamamladı.