JWST, Satürn'ün Ayı Titan'da Bulutları Ve Hatta Bir Denizi Tespit Etti
Titan, Güneş Sistemi’nde Dünya benzeri hava döngülerine sahip diğer tek yerdir.

Titan, Güneş Sistemi’nde denizleri, nehirleri ve gölleri olan tek diğer cisimdir - sudan değil, metan gibi hidrokarbonlardan yapılmış olsalar da. Eşsiz özellikleri ayrıntılı olarak incelenmeye değer ve Cassini görevinin artık Satürn'ü keşfetmediği göz önüne alındığında, ona göz kulak olmak teleskoplara kalıyor. Hem JWST hem de Dünya'daki Keck gözlemevi şimdi inanılmaz sonuçlarla soğuk dünyayı inceledi.

Birinci sınıf iki teleskop, Titan'ın denizlerini ve bulutlarını görebildi. JWST görüntüleri 4 Kasım'da çekildi. Ekip, ayın Kuzey Kutbu yakınlarında atmosferde iki bulut fark etti. Araştırmacılar, bu bulutların evrimini takip edip edemeyeceklerini merak ediyorlardı; Keck'te gözlem süresi sağlamayı başardılar ve onları 30 ve 54 saat sonra tekrar gördüler.

Berkeley'deki California Üniversitesi profesörü Imke de Pater, bir açıklamada, "Bir ve iki gün sonra Keck ile Titan'a baktığımızda bulutların gitmiş olacağından endişeliydik, ancak aynı konumlarda şekil değiştirmiş gibi görünen bulutların olması bizi sevindirdi." dedi.

Evolution of clouds on Titan over 30 hours between Nov. 4 and Nov. 6, as seen by near-infrared cameras on the James Webb Space Telescope (top) and Keck Telescope. Titan’s trailing hemisphere seen here is rotating from left (dawn) to right (evening) as seen from Earth and the sun. Cloud A appears to be rotating into view, while Cloud B appears to be either dissipating, or moving behind Titan’s limb. Clouds are not long-lasting on Titan or Earth, so those seen on Nov. 4 may not be the same as those seen on Nov. 6. (

Titan'daki bulutların 30 saatteki evrimi.

Uzaydan ve yerden alınan görüntüler çok farklı görünmese de, JWST'nin gücü ve avantajı, atmosferin bileşimi, bulutların yüksekliği ve sisin yükselmesi hakkında daha fazla ayrıntı sağlayabilen, spektrometreleri gibi, cihaz grubunda yatmaktadır.

Ekip lideri Conor Nixon ile gözlem üzerinde işbirliği yapan de Pater, "JWST'deki spektrometreleri Keck ile optik görüntü kalitesiyle birlikte kullanarak, Titan'ın gerçekten eksiksiz bir resmini elde ediyoruz." diye ekledi.

Titan, güneş sisteminde bu kadar yoğun bir atmosfere sahip tek ay. NASA, 2027'de Titan'a yeni bir görev gönderecek. Adı Dragonfly ve ayın tuhaf kimyasıyla bazı yaşam formları için yaşanabilir olup olmadığını değerlendirebilecek çok rotorlu bir iniş aracı olacak.

Johns Hopkins Üniversitesi'nden, Dragonfly baş araştırmacısı Zibi Turtle, "Bu, 2017'de Cassini-Huygens görevinin sona ermesinden bu yana Titan hakkında gördüğümüz en heyecan verici verilerden biri ve NASA'nın Dragonfly'ı 2032'de varmadan önce elde edeceğimiz en iyi verilerden bazıları." dedi. "Analiz, Titan'ın atmosferi ve meteorolojisi hakkında çok şey öğrenmemize gerçekten yardımcı olmalı."

Bu gözlemlerden elde edilen veriler hala analiz ediliyor ve yayınlanmadı.