JWST, Neptün'ü ve İlgi Çekici Halkalarını Daha Önce Hiç Görmediğimiz Şekilde Yakaladı
Teleskop, 1989'daki Voyager 2 uçuşundan bu yana görmediğimiz Neptün'ün ayrıntılarını ortaya koyuyor.

Neptün'ün 23 Eylül 1846'da keşfinden bu yana, gezegen dünya çapında gök bilimcileri büyüledi. Buz devi, her 164.8 yılda bir Güneşimizin tam bir yörüngesini yapar ve sırlarını Güneş Sistemimizin en karanlık kısımlarından birinde saklar. Ancak bir şey üzerine, inşa edilmiş en güçlü uzay teleskobunu tuttuğunuzda, bu sırlar ortaya çıkacaktır. Bu durumda, Neptün'ün halkalarının 30 yılı aşkın bir süredir en net görüntüleri.

Güneş'ten Dünya'dan 30 kat daha uzakta olduğundan, gezegenin net görüntülerini düzenli olarak almak pek kolay olmadı. Güneş Sistemimizin dış kenarlarına yaptığı yolculukta gezegeni geçmeyi başaran son uzay sondası Voyager 2 idi.

Şimdi, JWST'nin yeni görüntüleri, buzlu dünyanın ayrıntılarını on yıllardır görmediğimiz netlikle ortaya çıkararak gök bilimcileri yeniden heyecanlandırdı. Ortaya çıkan sadece muhteşem halkalar değil, gezegenin kendisinin de detayları.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) bir açıklamada, "Neptün'ün 164 yıllık yörüngesi, bu görüntünün üst kısmındaki kuzey kutbunun gök bilimciler için görüş alanı dışında olduğu anlamına geliyor, ancak Webb görüntüleri bu bölgedeki merak uyandıran bir parlaklığa işaret ediyor. Güney kutbunda önceden bilinen bir girdap Webb'in görüşüne göre belirgin, ancak Webb ilk kez onu çevreleyen sürekli bir bulut grubunu ortaya çıkardı." dedi.

Yeni görüntü setinde, JWST, Neptün'ün bilinen 14 uydusundan yedisini de büyük bir hassasiyetle yakaladı.

Moons of the planet Neptune such as Triton, Despina, Proteus

Neptün'ün bilinen 14 uydusu var ve bunlardan yedisi JWST tarafından çekilen bu görüntüde görülebiliyor.

ESA, "Bu gezegen, iç yapısının kimyasal yapısından dolayı bir buz devi olarak nitelendiriliyor. Gaz devleri Jüpiter ve Satürn’e kıyasla Neptün, hidrojen ve helyumdan daha ağır elementler açısından çok daha zengindir. Bu, görünür dalga boylarında Hubble Uzay Teleskobu görüntülerindeki, az miktarlarda gaz halindeki metanın neden olduğu, Neptün'ün imzası niteliğindeki mavi görünümünden kolayca anlaşılır." dedi.

Ancak JWST, kozmik toz ve gazda daha kolay hareket eden kızılötesinde görür, bu yüzden kozmosun içini Hubble'dan daha fazla görebilir.

0,6 ila 5 mikron arası yakın kızılötesi aralığındaki cisimleri yakalayabilen Yakın Kızılötesi Kamerayı (NIRCam) kullanarak, Neptün, JWST'ye Hubble'a olduğu kadar mavi değil, oldukça karanlık görünüyor.

ESA, "Aslında metan gazı o kadar güçlü soğuruyor ki, gezegen yüksek irtifa bulutlarının bulunduğu yerler dışında Webb dalga boylarında oldukça karanlık. Bu tür metan-buz bulutları, güneş ışığını metan gazı tarafından emilmeden önce yansıtan, parlak çizgiler ve noktalar olarak öne çıkıyor. Diğer gözlemevlerinden alınan görüntüler, yıllar içinde hızla gelişen bu bulut özelliklerini kaydetmiştir." diye açıkladı.

JWST'den alınan en son görüntüler bize kendi kozmik arka bahçemizde yapılacak çok daha fazla keşif olduğunu ve Webb'in önümüzdeki yıllarda bunları çözmeye kesinlikle yardımcı olacağını hatırlatıyor.