James Webb’den Gelen Yeni Bir Görüntü, Cartwheel Galaksisini Tüm Ayrıntılarıyla Ortaya Çıkardı

James Webb Uzay Teleskobu'ndan yayınlanan en son resmi görüntü uzayın karanlığını aydınlatan nefes kesici bir görsel şölen sundu bizlere.

Görüntünün sahibi, yaklaşık 500 milyon ışık yılı uzaklıktaki iyi bilinen tuhaf bir nesne olan Cartwhell Galaksisi'dir.

Bir çember veya dönme dolap gibi, galaksinin ışıkla parlayan belirgin bir dış halkası vardır, içinde çok daha ince bir bölge ve parlak bir "göbek" vardır.

Önceki analizler, bu tuhaf, son derece karmaşık yapının muhtemelen başka bir küçük gökada ile şiddetli bir etkileşimin sonucu ortaya çıktığını bulmuştu.

Fotoğraf: Cartwheel Galaksisinin birleşik NIRcam ve MIRI görüntüsü. (NASA/ESA/CSA/STScI)

Galaksiler etkileşime girdiğinde, sonuçlar kozmik oluyor.

Yıldızlararası gazda meydana gelen şoklar, gaz sıkıştırılırken yoğun yıldız oluşum dalgalarını tetikleyebilir ve büyük kütlelerin kendi kütle çekimleri altında çökerek bebek yıldızların tohumlarını oluşturmasına neden olabilir.

Webb'in Evreni gördüğü kızılötesi dalga boylarında çok sık görülen bu aktivite, Cartwheel Galaksisinde yoğun bir şekilde meydana geliyor.

Galaksinin iç merkezi genç, sıcak, büyük kütleli yıldız kümeleriyle dolup taşmıştır.

Ancak Cartwheel Galaksisi çok tozludur ve Hubble'ın üstün olduğu bazı dalga boylarında onu gözlemlememiz zordu.

Webb'in kızılötesi ve yakın kızılötesi yetenekleri ve muhteşem çözünürlüğü, Araba Tekerleği Galaksisinde daha önce hiç görülmemiş ayrıntıları ortaya çıkardı.

Yukarıdaki görüntüde, birincil yakın-kızılötesi araç olan NIRcam, mavi renkli yıldız oluşum ceplerinin yanı sıra daha yaşlı yıldızların ve tozun turuncu ve sarı bölgelerini ortaya çıkardı.

Görüntüdeki kırmızı bölgeler, orta kızılötesini görüntüleyen MIRI adlı bir aletten alınmıştır. Çemberin 'kollarını' oluşturan galaktik tozu gösterirler - esas olarak silikat tozu ve hidrokarbonlar.

Bu verilerin gelecekteki analizinin, bu çarpıcı galaksi ve onun çılgın evrimi hakkında daha fazla bilgi vermesi bekleniyor.

Fotoğraf: Cartwheel Galaksisinin Webb MIRI görüntüsü. (NASA/ESA/CSA/STScI)

Bu görüntülerde diğer üç galaksiyi görebilirsiniz; birlikte, dört gökada Cartwhell Grubu olarak bilinir. Bu galaksilerin hiçbiri, Cartwheel'in yaklaşık 440 milyon yıl önce çarpıştığı galaksi değil.

Bu harika görüntülerin, yüksek çözünürlüklü versiyonlarını ESA web sitesinden indirebilirsiniz.