İnsan Beyni, Beklentilerimizi Sürdürmek İçin Bizi Manipüle Ediyor

İnsanların sık sık söylediği bir şeydir 'kendi gözlerimle gördüm' cümlesi. Bunun anlamı, bir şeyi algıladığımıza göre, olmuş olması gerektiğidir.

Ancak algıladıklarımız pek çok şeyden etkilenebilir ve garip yeni bir deney, algılarımızın kendi beklentilerimiz ve varsayımlarımız tarafından ne kadar kolay manipüle edilebileceğini gösteriyor.

Yeni bir çalışmada, bilim insanları, olayların algılanan zamansal sırasını etkili bir şekilde yeniden düzenleyen "yeni bir algısal yanılsama" keşfettiler.

University College London'dan deneysel psikolog Christos Bechlivanidis liderliğindeki bir araştırma ekibi "Zaman ve zamansal düzen algımızın dünyada olup bitenlerin (ya da en azından retinamıza ulaşanların) sadık bir yansıması mı yoksa yüksek düzeydeki beklentiler nedeniyle bir illüzyon mu olduğunu inceledik" diyor.

Bir dizi deneyde, araştırmacılar 600'den fazla katılımcıya, görünüşte basit bir 'ABC' olay zincirinin gerçekleştiğini gösteren bir animasyon gösterdiler: A karesi bir B karesi ile çarpışır ve bu da bir C karesi ile çarpışır.

Ancak gerçekte, animasyon C karesinin B karesi onunla çarpışmadan önce ve B karesi A ile çarpışmasından sonra hareket etmeye başlamadan çok az önce - 150 milisaniye - hareket etmeye başlamıştı.

Bechlivanidis tarafından ortaklaşa yazılan önceki bir çalışmada, araştırmacılar, ACB animasyonu gösterildiğinde, birçok insanın olaylar zincirini ABC olarak hatırladığını ve zamansal düzen algılarının görünüşte nedensellik beklentilerinden etkilendiğini buldular.

Bechlivanidis, PsyPost'a verdiği demeçte, "Başlangıçta geriye doğru nedensellik ve bazı koşullar altında insanların nedenlerin etkilerinden sonra meydana gelen nedenleri algılayıp algılayamayacağıyla ilgilenmeye başladık."

"Birkaç deney yaptıktan sonra, zamansal bir yön beklentisinin (nedenlerin sonuçlarından önce geldiğini) çabucak fark ettik ki, sırayı tersine çevirsek bile, insanlar ilk önce nedenleri görmekte ısrar ediyorlar."

Bu fenomen için bir açıklama, insanların olaylar zincirini gördükten sonra hafızayı geri aldıklarında, araştırmacıların 'hafıza hipotezi' olarak adlandırdıkları şeyi yanlış hatırlıyor olmaları olabilir.

Fotoğraf: Dizinin algılanmasına dayalı zamanlamanın gösterilmesi.

Yeni deneylerde, Bechlivanidis ve ekibi tekrar katılımcılara ACB animasyonunu gösterdiler, ancak bu sefer katılımcıların yanıtlarını gerçek zamanlı olarak kaydettiler ve onlardan B ve C'nin hareket etmeye başladıkları anları kısa bir özet ile senkronize ederek belirtmelerini istediler.

Yukarıdaki şekle göre hafıza hipotezi doğru olsaydı, katılımcılar zamanlamayı gerçek zamanlı olarak doğru bir şekilde belirteceklerdi. Bununla birlikte, tekrarlanan görüntülemelere rağmen, deney, insanların B'nin gerçekten olduğundan daha erken hareket ettiğini algılarken, C'nin daha sonra hareket ettiğini gösterdi.

Araştırmacılar makalelerinde, "Yeniden sıralanan ACB dizisini izlerken, katılımcılar aslında B'nin daha erken ve C'nin daha sonra gerçekleştiğini algılarlar, zamanlamalarda toplamda ACB dizisini nedensel ABC dizisine dönüştürmek için gerekli zamansal yer değiştirmeye yaklaşır."

"Nesnelerden biri gizlendiğinde bu büyüklükteki yer değiştirmeler gözlemlenmedi. Bu nedenle, zamansal düzenin çevrimiçi olarak tersine çevrilmesini üreten yanıltıcı nedensel bağlamdır." Diyorlar.

Bu algısal yanılsama hakkında hala tam olarak anlamadığımız çok şey olsa da araştırmacılar, sinyallerin doğasından bağımsız olarak, bir sinyalin zamanlamasını nesnel olarak algılama yeteneğimizin, iletiminin zamanlamasına ilişkin yaptığımız çıkarımların yerini aldığını söylüyorlar.

Bu son araştırma, kesintisiz görsel bilgi selini dengelemeye çalışırken, algımızın şaşırtıcı şekillerde etkilendiğinin en son kanıtıdır.

Bulgular Psychological Science'da rapor edildi.