İklim Değişikliği Tropik Kuşları Küçültüyor Olabilir
Bu tasmalı puf kuşu (Bucco capensis) gibi birçok tropik kuşun boyutu küçülüyor. Değişiklik, kuşların ısınan bir iklimde serin kalmasına yardımcı olabilir.

Araştırmacılar, boyutta küçük bir azalmanın bile hayvanların daha serin kalmasına yardımcı olabileceğini düşünüyor.

Brezilya'nın Amazon yağmur ormanlarının uzak bir köşesinde, araştırmacılar, doğanın bozulmadığı geniş bir ormanlık alanda kuşları yakalamak ve boyutlarını ölçmek için onlarca yıl harcadılar. Amazon'un göz kamaştırıcı çeşitliliğinin bir örneği olan deneysel arsa, çevresel etkilerin vahşi hayvanatı nasıl etkileyebileceğini ortaya çıkarmak amacıyla incelendi.

Bu el değmemiş vahşi bölgede, fark edilmesi zor küçük bir değişim yaşanıyor: Kuşlar küçülüyor.

40 yılı aşkın bir süredir, düzinelerce Amazon kuş türü kitlesel olarak azaldı. Araştırmacılar, 12 Kasım'da Science Advances'te birçok türün ortalama vücut ağırlığının yaklaşık yüzde 2'sini her on yılda bir kaybettiğini bildirdi. Dahası, bazı türlerin artık daha uzun kanatları var. Araştırmacılar, değişikliklerin daha sıcak, daha değişken bir iklimle uyumlu olmak için gerçekleştiğini ve bu değişimin, kuşların serin kalmasına yardımcı olacağını söylüyor.

Michigan Üniversitesi'nde kuşbilimci olan ve araştırmaya dahil olmayan ancak göçmen kuşlarda benzer bir küçülme olduğunu belgeleyen Ben Winger, çok farklı bağlamlarda, çok sayıda kuş türünde aynı değişimleri görmek "daha evrensel bir fenomene işaret ediyor" diyor.

Biyologlar uzun zamandır bağlantılı vücut büyüklüğüne ve sıcaklığa sahiptir. Daha soğuk iklimlerde, büyük olmak faydalıdır çünkü kişinin hacmine göre daha küçük bir yüzey alanına sahip olmak, deri yoluyla ısı kaybını azaltır ve vücudu daha sıcak tutar. Blue Lake, Calif'teki İntegral Ekoloji Araştırma Merkezi'nde ekolojist olan Vitek Jirinec, “iklim ısındıkça organizmaların ısıyı daha iyi boşaltmasına yardımcı olmak için vücut boyutlarının küçülmesini beklersiniz” diyor.

Winger ve meslektaşlarının 2020'de Ecology Letters'da bildirdiğine göre, birçok Kuzey Amerika göçmen kuş türü küçülüyor. Winger, iklim değişikliğinin muhtemel suçlu olduğunu söylüyor, ancak göçmenler dünyayı dolaşırken çok çeşitli koşullar yaşadıklarından, kuşların karşılaşabileceği bozulmuş habitatlar gibi diğer faktörler göz ardı edilemez diyor.

Göçmen olmayan ve sabit bölgesinde yaşayan kuşların da küçülüp küçülmediğini görmek için Jirinec ve meslektaşları, Amazon'un 43 kilometrelik bozulmamış bir bölgesinde 1979'dan 2019'a kadar toplanan göçmen olmayan kuşlara ilişkin verileri analiz etti. Veri seti, 77 türden 11.000'den fazla bireysel kuş için alınan kütle ve kanat uzunluğu gibi ölçümleri içeriyordu. Araştırmacılar ayrıca bölge için iklim verilerini de incelediler.

Araştırmacılar, orman tabanından böcekleri yakalayan Kızıl Başlıklı Antthrush (Formicarius colma) ve meyveleri silip süpüren Amazon motmotları (Momotus momota) kadar farklı kuşlar da dahil olmak üzere, bu dönem boyunca tüm türlerin kitlesel olarak azaldığını buldular. Türler, her on yılda ortalama vücut ağırlıklarının yaklaşık yüzde 0,1'inden yaklaşık yüzde 2'sine kadar kaybetti. Örneğin, motmot, çalışma süresi boyunca 133 gramdan yaklaşık 127 grama düştü.

Bu değişiklikler, yağışlı mevsimde ortalama sıcaklıkta 1 santigrat derece ve kuru mevsimde 1,65 santigrat derecelik genel bir artışla aynı zamana denk geldi. Jirinec, "Kuru mevsim kuşlar için gerçekten stresli" diyor. Kuşların kütlesi, özellikle sıcak ve kurak dönemlerden sonra en fazla bir veya iki yılda azaldı, bu da kuşların ısı stresiyle başa çıkmak için küçüldüğü fikrini güçlendiriyor.

Gıda mevcudiyetinin azalması gibi diğer faktörler de daha küçük boyutlara yol açabilir. Ancak, çok farklı yeme alışkanlıklarına sahip kuşların kitlesel olarak küçülmesi nedeniyle, olası nedenin iklim değişikliği olmasının çok daha güçlü bir ihtimal olduğu belirtiliyor.

Kanat uzunluğu da 61 tür için büyüdü ve her on yılda yaklaşık yüzde 1'lik bir artış oldu. Jirinec, daha uzun kanatların daha verimli ve daha serinlemeye yönelik olduğunu düşünüyor. Örneğin, ağır gövdesi ve küçük kanatları ile bir savaş uçağının manevra yapması için muazzam bir güç gerekir. Hafif ve uzun kanatlı bir planör, aksine, çok daha verimli bir şekilde havada kalabilir.

Daha uzun kanatlar da kuşların daha verimli uçmasına ve daha az metabolik ısı üretmesine yardımcı olabilir, bu da daha sıcak koşullarda faydalı olabilir. Tabii bu sadece bir hipotez. Bu vücut değişikliği, zamanlarını orman zemininden daha sıcak ve daha kuru olan gölgeliklerde, daha yüksekte geçiren kuşlarda en belirgin şekilde karşımıza çıkıyor.

“Amazon yağmur ormanları gizemli ve biyolojik çeşitlilikle dolu bir yer. "Bu çalışma, medeniyetten uzak, bunun gibi yerlerde bile iklim değişikliğinin izlerini görebileceğinizi gösteriyor."