İki Teleskop, Wow! Sinyali’nin Tekno-imza Kaynağını Araştırmak İçin Bir Araya Geldi
Bu yılın başlarında, bir gök bilimci Wow! sinyalinin olası bir tekno-imza kaynağını buldu. Şimdi, gök bilimciler gözden geçirdiler.

Bu yılın başlarında, ünlü "Wow!" sinyalinin geldiği bölgedeki binlerce yıldızı analiz eden bir gök bilimci, 40 yıldan fazla bir süre önce meydana gelen gizemli sinyalin kaynağı olarak olası Güneş benzeri bir yıldız önerdi. Şimdi gök bilimciler, iki teleskobu, ondan yayılan olası herhangi bir tekno-imzayı almak için, en umut verici yıldız 2MASS 19281982-2640123'e çevirdiler.

15 Ağustos 1977'de Ohio Eyalet Üniversitesi'ndeki Big Ear radyo teleskop gözlemevinde dar bantlı bir radyo sinyali alındı. Birkaç gün sonra, gök bilimci Jerry Ehman verileri gözden geçirdi ve tam 72 saniye süren sinyal dizisini fark etti. Çıktının yanındaki boşluğa basitçe "Wow!" yazdı ve böylece şaşırtıcı sinyalin en azından sonraki 43 yıl boyunca kalıcı olacak bir adı oldu.

Sinyal şimdiye kadar açıklamalara meydan okudu ve bu, çabalanmamasından kaynaklanmıyor. Araştırmacılar, Big Ear'ın dinlediği bölgeden geçen bir kuyruklu yıldız olduğu iddiasını savundular, ancak bu, yaklaşık iki gün sonra, Wow! sinyalini ilk tespit eden ekip tarafından tamamen çürütüldü çünkü bir kuyruklu yıldız kapladıkları geniş alan göz önüne alındığında, alınan aniden kesilen sinyal yerine, dağınık bir sinyal üretirdi.

Sinyal, "uzaylılar orada" topluluğunda bir spekülasyon kaynağı oldu ve sebepsiz değil. Daha önce veya o zamandan beri bu gibi başka bir sinyal tespit edilmedi. Arka plan gürültüsünden nispeten bağımsız olan hidrojen çizgisine yakın bir frekans aralığındaydı ve bu onu, diğer uygarlıklarla kendimiz iletişim kurmaya çalışsaydık, seçmek için iyi bir aralık yapar.

Bunun da ötesinde, ekibin kendisi de dünya dışı yaşam için iyi bir aday olduğuna inanıyordu. Ohio Eyalet Üniversitesi Radyo Gözlemevi direktörü John Kraus, 1994'te Carl Sagan'a - eğer bir gök bilimciyseniz, çılgın bilimle kendinizi utandırmak istemeyeceğiniz biri - bir mektupta, "'Wow!' sinyali, dünya dışı zeki kökene işaret ediyor, ancak daha fazla çalışma için geri dönene kadar çok az şey söylenebilir." yazdı.

International Journal of Astrobiology'de yayınlanan orijinal makalede, gök bilimci Alberto Caballero, sinyal bölgesinde bizimkine benzer yıldızlar için Avrupa Uzay Ajansı'nın Gaia verilerini - 1 milyardan fazla yıldızdan oluşan bir veri tabanı - taradı ve özellikle aramayı yaşam potansiyeli olan bir ötegezegen barındırabilecek yıldızlara daraltmaya çalıştı. Bu tür bir arama, tam olarak ne olduğunu, örneğin doğal bir kaynaktan gelip gelmediğini, bulmak için değil, yabancı bir uygarlıktan geliyorsa aramayı daraltmak için tasarlandı.

Caballero, popüler YouTube sayfası The Exoplanets Channel'daki bir videoda ve makalesinde açıkladığı gibi, adayları bir yıldıza indirmeyi başardı.

Makalede, "Wow! sinyal bölgesindeki tek olası Güneş benzeri yıldız, 2MASS 19281982-2640123 gibi görünüyor." diye yazdı. "Bu yıldız, bir radyo veya ışık iletimi şeklinde herhangi bir yanıt göndermek için çok uzakta olsa da, yıldızın etrafındaki ötegezegenleri araştıran gözlemler yapmak için harika bir hedef olabilir."

Bir videoda, "Bu yıldızlardan biri, dünya dışı bir uygarlığın var olma olasılığı en yüksek olan mesafeye çok yakın." diye ekledi. "Bu yıldız, Güneş'ten sadece 5 derece daha yüksek tahmini bir sıcaklığa ve neredeyse aynı yarıçapa ve parlaklığa sahip. Potansiyel olarak yaşanabilir ötegezegenleri aramak için mükemmel bir hedef."

Tabii ki, bu her zaman uzak bir ihtimaldi, çünkü sinyalin en başta duyarlı bir varlıktan gelmesi pek olası değildi. Mikrodalga fırın kullanan bir insan olduğu ortaya çıkan şüpheli bir sinyal bulduğumuz zamanı saymazsanız, şimdiye kadar aldığımız sinyallerin sıfırı (0) duyarlı bir kaynaktan geldi.

Ne yazık ki, Dünya Dışı Akıllı Yaşam Araştırması (SETI) iki teleskobu Caballero'nun adaylarından daha iyi olanlarına çevirdi ve umut verici hiçbir veri bulunamadı.

Ekip, Research Notes Of The American Astronomical Society'de yayınlanan bir makalede, "Adaylarımızı görsel olarak inceledikten sonra, Wow! sinyaline dair hiçbir iz bulamadık." diye yazdı, yine de hala gelecekte keşfedilebilecek adaylar olduğunu eklediler.

"Güneş benzeri olan ve/veya yaşanabilir bir bölgeye sahip olma kriterlerini geçen kayda değer sayıda kaynak var ve gelecekteki gözlemler bunları Wow! Sinyali takibinde hedefleyebilir."

Ekip, iki teleskobu olası adaylara çevirdi ve aynı anda yıldızları dokuz dakika 40 saniye boyunca gözlemledi, ekip bunun teleskoplar arasında daha fazla işbirliğine yol açabileceğini söylüyor.

Breakthrough Listen'da misafir yüksek lisans öğrencisi ve AAS Research Note'da baş yazar Karen Perez, bir açıklamada, "[Orijinal] makale, Breakthrough Listen'ın Green Bank Teleskobu (1961'de Frank Drake tarafından ilk SETI gözleminin yapıldığı yer) ile SETI Enstitüsü'nün Allen Teleskop Dizisi (özellikle SETI gözlemleri için inşa edilen ilk radyo gözlemevi) arasındaki ilk işbirliğine yol açtı." dedi.

"Wow! Sinyali için ilk kez hedefli bir arama yapıldı, ve böyle bir arama yapmak için her iki teleskoba da erişime sahip olmak, ister Wow! Sinyali ile ilgili olsun, isterse diğer devam eden araştırmalardan adaylar olsun, gelecekteki ilginç adaylar için büyük önem taşımaktadır."