Higgs Parçacığı Madde-Antimadde Problemini Çözecek
Bilim insanları Higgs parçacığının madde – antimadde dengesizliğine ışık tutabileceğini belirtiyorlar.

ABD Enerji Bakanlığı’nın SLAC Ulusal Hızlandırıcı Laboratuvarı‘nda gerçekleştirilen BaBar deneyinde evrendeki madde antimadde dengesizliğine ilişkin bazı şeyler açıklansa da her şey açıklanamadı. İşte SLAC’dan teorik fizikçiler Higgs bozonun belirlemede kullanılan metodun bu konuda işe yarayabileceğini düşünüyorlar.

Physical Review D,(Fiziksel Bakış D) dergisinde yayınlanan makale, CERN’ den bilim insanları LHC’de (Büyük Hadron Çarpıştırıcısı) Higgs parçacığını bulmuşlardı. İşte 2015’de yeniden ve iki katı kapasitede çalıştırılacak Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda özel bir Higgs yarılanmasına bakılarak madde-antimadde dengesizliği açıklanabilir. “Şimdi bir arama stratejisi planlanıyor . LHC tüm gücüyle çalışmaya başladığında hazır olacağız,” diyor SLAC Parçacık Teorisi grubundan yardımcı yazar Matt Dolan.

Evreden maddenin neden antimaddeden fazla olduğuna ilişkin en büyük soru işareti fizikçiler ve kozmologların kafasını karıştırmaya devam ediyor. Büyük patlamanın başlangıcını takip eden zamanda, çoğu madde-antimadde parçacık çiftleri oluşur oluşmaz birbirlerini yok etti. İşte madde-antimadde dengesi madde yönünde kayarak, yıldızları, gezegenleri ve de galaksileri oluşturdu. Sonunda da hayatı oluşturdu ve biz olduk. Geçenlerde ise Higgs bozonunun doğrudan kütle ve madde konularıyla ilgili olduğu bulundu.

Burada Higgs’in maddenin antimaddeye hakim olduğu evrende mantıklı bir açıklama getirebileceği düşünülüyor. Yük eşitliği –CP ihlali BaBar deneyi ile araştırılan fenomen. CP ihlali doğanın parçacığa ve onun karşıt yüklenmiş ayna görüntüsüne farklı davranması anlamına geliyor. “LHC’de CP ihlalini araştırmak oldukça incelik gerektiren bir iş. Daha henüz Higgs parçacığının özelliklerini araştırmaya yeni başlamışken, farklı koşullar altında Higgs parçacığının davranışlarını araştırmak için deneyler tasarlarken çok dikkatli olmak zorundayız,” diyor Dolan.

İlk olarak araştırmacılar Higgs parçacığının Standart Modele uyduğunu onaylamak zorundalar. Standart model madde, enerji ve proseslerinin evreni nasıl oluşturduğuna ilişkin en bilinen teori . Higgs parçacığı Standart Modele uyduğunda CP-çifti olarak adlandırılıyor ama CP tek olarak adlandırılmıyor. İşte bu tek ve çiftlerin karışımı görülürse CP ihlalinde Higgs’in dahil olduğuna dair bir  işaret belirlenebilir.   Kuramcılar Higgs bozonunun iki tau parçacığa(elektronların iki süper boyuttaki kuzenleri)  yarılandığı prosese bakmayı amaçlıyor. Bu iki jetten dışarıda kalan  orijinal proton-proton spreylerinden kalan enerjiden belirlenebilir.  Higgs’den kalan CP çift ve CP tekinin karışımının kanıtı olarak spreyler arasındaki açıdan belirlenebilir.