Güneş Tamamen Yok Olduğunda Neler Olacağına Dair Bir Fikir Edindik
Bir gün Güneş ölecek. Güzel yıldızımız sonsuza kadar dayanamaz. Eninde sonunda füzyonunu besleyen elementler tükenecek ve böylece beyaz bir cüceye dönüşecek - çekirdeği çökerken dış malzemesini fırlatmadan önce yarıçapı Mars'a kadar ulaşabilen kırmızı bir deve dönüşecek ve sadece ölümünden kalan ısıyla parlayan bir yıldız kalıntısına dönüşecek.

Yaklaşık 5 milyar yıl sonra başlayacak olan bu sürecin Güneş'in kendisi için nasıl işleyeceği konusunda oldukça iyi bir fikrimiz var. Peki ya gezegenler? Onlar ne olacak? Peki ya Dünya? Peki ya biz?

Tayland'daki Naresuan Üniversitesi'nden fizikçi Amornrat Aungwerojwit liderliğindeki bir grup bilim insanı, üç beyaz cücenin uzun vadeli parlaklık değişimlerini analiz etti ve bunun etraflarındaki gezegen sistemleri için ne anlama geldiğini tahmin etti.

Neyse ki insanlığın (ve evrimleştiğimiz her şeyin) o zamana kadar çoktan gitmiş olacağından, kozmosun başka bir yerinde yaşamıyorsa neslinin tükenmiş olacağından emin olabiliriz. Ancak evimiz dediğimiz bu güzel mavi mermer ve diğer gezegenler zarar görmeden kurtulamayacak. Beyaz cüce yıldızların analizine göre, Güneş'in ölüm sancıları Güneş Sistemi katliamına yol açacak.

Kısacası, Merkür ve Venüs, Güneş Sistemi'nin en iç çemberindeki diğer gezegenler gibi yok olacaklar. Sonunda Güneş tarafından parçalanıp yutulacaklar, gezegen spagettisi gibi yutulacaklar.

Dünya, Güneş'in küçülen kütlesine ve gezegenler arasındaki değişen etkileşimlere göre yörüngesinin nasıl değiştiğine bağlı olarak hayatta kalabilir ya da kalamayabilir. Eğer kıl payı kurtulursa, bugünkü yemyeşil, yaşanabilir dünyadan çok farklı görünecektir.

İngiltere'deki Warwick Üniversitesi'nden fizikçi Boris Gänsicke, "Dünya'nın Güneş onu yakalayıp yakmadan önce yeterince hızlı hareket edip edemeyeceği net değil" diyor ve ekliyor: "Ama [eğer ederse] Dünya atmosferini ve okyanusunu kaybedecek ve yaşamak için pek de güzel bir yer olmayacak."

Tüm bunları beyaz cüce yıldızlara bakarak nasıl anlayabiliriz? Parlaklıklarındaki değişimleri inceleyerek.

Yıldız ışığındaki dalgalanmalar birkaç anlama gelebilir, ancak düzenliyse, yoğunluktaki artış ve düşüş, yıldızın yörüngesinde dönen ve ışığının bir kısmını periyodik olarak engelleyen bir şey olduğunu gösterebilir.

Bu son çalışmada araştırmacılar tarafından analiz edilen üç yıldızın parlaklığında, önceki araştırmaların yörüngedeki gezegen enkaz bulutları tarafından üretildiğini öne sürdüğü değişiklikler var.

"Aungwerojwit, "Önceki araştırmalar, asteroitler, uydular ve gezegenler beyaz cücelere yaklaştığında, bu yıldızların devasa kütleçekiminin bu küçük gezegensel cisimleri giderek daha küçük parçalara ayırdığını göstermişti" diyor.

Araştırmacılar, birbirinden çok farklı üç beyaz cüce yıldızın 17 yıllık verilerini inceleyerek, bu sürecin nasıl gelişebileceğine dair bir resim ortaya koyabildiler. Her üç yıldız da, muhtemelen toz ve kaya yığınları beyaz cüceye doğru yutulduğu için, kaybolmadan önce daha küçük ve daha küçük tozlara dönüşen dev, düzensiz enkaz bulutlarıyla tutarlı geçiş işaretleri - yıldız ışığında düşüşler - gösterdi.

Yıldızlardan biri 2010'da, diğeri ise 2015'te bir tür felaket olayının işaretlerini gösterdi. Üçüncü yıldızda ise birkaç ayda bir düzensiz kararma olayları ve dakikalar ölçeğinde kaotik dalgalanmalar vardı. Her üç yıldız da şu anda tamamen normal davranıyor ve geçiş olayları artık meydana gelmiyor.

Bu da gezegenlerin parçalanması ve yutulmasının oldukça hızlı gerçekleştiğini göstermektedir. Ancak Dünya'nın kaderinde yok olmak varsa, bunun bu kadar şiddetli olması pek olası değildir.

Gänsicke, "Üzücü haber şu ki, Dünya bir beyaz cüce haline gelmeden önce muhtemelen genişleyen bir Güneş tarafından yutulacak" diyor.

"Güneş Sistemi'nin geri kalanı için, Mars ve Jüpiter arasında bulunan bazı asteroitler ve belki de Jüpiter'in bazı uyduları yerlerinden çıkabilir ve araştırdığımız parçalanma sürecinden geçmek için nihai beyaz cüceye yeterince yaklaşabilir."

Yine de endişelenmeyin. Dünya'nın okyanusları, Güneş o noktaya gelmeden çok önce, yaklaşık bir milyar yıl içinde kaynayıp yok olacak.