Güneş Sisteminin Dışında İkinci Potansiyel Süper Ay Bulundu

Gök bilimciler yalnızca ikinci kez, Güneş olmayan bir yıldızın yörüngesinde dönen ve bir ay olduğunu düşündükleri şeyi buldular. İlk potansiyel exomoon gibi bu ay da devasadır ve Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin yarısından daha büyüktür. Bu ayın teyidi biraz zaman alabilir, ancak ilk olası keşif artık bir hata ya da tek seferlik değil, bir kalıbın parçası gibi görünüyor.

Diğer yıldızların etrafında 4.000'den fazla gezegen doğrulandı ve binlerce aday da daha doğrulanmadı. Kendi Güneş Sistemimizdeki uyduların sayısı gezegenlerden çok daha fazla olduğundan, galaksideki uyduların bolluğu sezgisel olarak mantıklıdır. Gerçekten de, gelecek nesil teleskoplarla çalışmaya yetecek kadar yakın yaşam bulma olasılıkları, sayıların ağırlığıyla aylarda gezegenlerden daha yüksek olabilir.

Ancak bunların hepsi oldukça spekülatif, çünkü mevcut tekniklerin çoğunun uyduyu bulması pek mümkün değil. 2017'de Columbia Üniversitesi'nin Cool Worlds ekibi, daha da büyük bir gezegenle ilişkili görünen gezegen boyutunda bir nesnenin belirtilerini bildirdi. Şimdi Nature Astronomy'de aynı ekip bunu tekrar yaptıklarını duyurdu.

Exomoon adayının, 5,500 ışık yılı uzaklıkta, Jüpiter boyutunda olmayan bir gezegen olan Kepler 1708b'nin yörüngesinde olduğundan şüpheleniliyor. Kepler 1708b'nin var olduğundan eminiz, çünkü Kepler Uzay Teleskobu, Kepler 1708 yıldızının önünden geçerken parlaklıkta güçlü düşüşlere tanık oldu.

Dr. David Kipping ve ortak yazarlar, bu düşüşleri incelerken bunlara yaklaşık 12 gezegen yarıçapı uzaklıktaki bir ay ile tutarlı olan, daha küçük düşüşlerin eşlik ettiğini buldular. (Jovian sisteminde Europa ve Ganymede arasında)

Dr. Kipping yaptığı açıklamada, "Bu inatçı bir sinyal. Bu şeye mutfak lavabosunu fırlattık ama bir türlü gitmiyor." dedi.

Eğer gerçekse, Kepler 1708b-i aya denilebileceği gibi, Dünya'nın 2,6 katı bir yarıçapa sahiptir. Bu da onu kayalık bir nesneden ziyade olası bir gaz dünyası yapar.

En büyük uydusu Ganymede -Dünya'dan yüzde 60 daha küçük ve Neptün'ün kendi uydusu Triton'dan çok da büyük olmayan- bir sistemle karşılaştırıldığında, bu kadar büyük bir ay fikrinin kafaya takılması zor. Makale, Kepler 1708b-i'nin yakın bir karşılaşmadan sonra yakalanan bir zamanlar kendi gezegeni olma olasılığını değerlendiriyor.

Böyle bir olay olası değildir, ancak yeterince sistemle, ara sıra garip şeyler bile olmaya mahkumdur ve şu anda, bulabileceğimiz tek şey Süper Aylar olabilir. Kipping, "Herhangi bir anketteki ilk tespitler genellikle tuhaflar olacaktır." dedi.

İlk tespitlerin de şüpheli olması muhtemeldir. Sonuçta, ne tür bir sinyal bekleyeceğimizi henüz tam olarak bilmiyoruz. Araştırmaya dahil olmayan Washington Üniversitesi'nden Profesör Eric Agol, "Yıldız veya alet gürültüsü nedeniyle verilerde bir dalgalanma olabilir." dese de takım kendinden emin.

Onay muhtemelen Hubble Teleskobu'nun veya belki de yeni başlatılan JWST'nin kullanılmasını gerektirecek, ancak her ikisinde de değerli zaman elde etmek kolay olmayacak. Bu güvence altına alınabilse bile, fırsatlar yalnızca iki yılda bir Kepler-1708b geçtiğinde ortaya çıkacaktır.

Kipping'in ekibi daha önce Kepler 1625b'nin Neptün büyüklüğünde bir uydusu olduğunu iddia etmişti, ancak davaları tartışmalı olmaya devam ediyor. Daha erken bir olası exomoon da rapor edilmiştir. Ancak bu durumda, bilinen tek şey, nesnenin ve yörüngesindeki daha büyük bir cismin kütle oranıdır. Ay ve gezegen veya gezegen ve yıldız olabilir. Bu soru muhtemelen asla çözülemeyeceğinden, Kipping'in adayları, Güneşimizin etkisinin ötesinde ilk onaylanmış uydular olacaktır.