Grönland'da Tanımlanan Yeni Otçul Dinozor Türü
Grönland'da Tanımlanan Yeni Otçul Dinozor Türü Issi Saaneq'in Yaşam Rekonstrüksiyonu.

Doğu Grönland'da bir yarımada olan Jameson Land'de bulunan iki fosilleşmiş kafatasından yeni bir plateosaurid sauropodomorf dinozor cinsi ve türü tespit edildi. Issi saaneq olarak adlandırılan dinazor türü yaklaşık 214 milyon yıl önce şimdi Grönland olarak bilinen yerde yaşadı. Bu orta boylu ve uzun boyunlu dinozor gezegenimizde şimdiye kadar gürleyen en büyük kara hayvanları olan sauropodların atasıydı.

Kopenhag Üniversitesi'nden Profesör Lars Clemmensen ve meslektaşları, “Süper kıta Pangea parçalandı ve Atlantik Okyanusu oluşmaya başladı. O zamanlar Dünya ilk bitki yiyen dinozorların Avrupa'ya ve ötesine ulaşmasını sağlayan iklim değişiklikleri yaşıyordu." dedi

İki Issi saaneq bireyinin (bir orta evre genç ve bir geç evre genç veya alt yetişkin) kafatasları, 1994 yılında Jameson Land, Grönland'daki Malmros Klint Formasyonunun Geç Triyas mostralarından ortaya çıkarıldı. "İki kafatasının anatomisi birçok açıdan benzersizdir, örneğin kemiklerin şekli ve oranları. Bu örnekler kesinlikle yeni bir türe ait” dedi Bayerische Staatssammlung für Paläontologie und Geologie'de paleontolog olan Dr. Victor Beccari.

Issi saaneq'in 214 milyon yıllık kafataslarının sol yan görünümü. Fotoğraf Kredisi: Beccari et al

Örneklerden biri aslen Triyas döneminde Almanya, Fransa ve İsviçre'de yaşayan uzun boyunlu bir dinozor olan Plateosaurus trossingensis'e atandı.

Martin Luther Üniversitesi Halle-Wittenberg'de paleontolog olan Dr. Oliver Wings, “Yüzlercesi zaten Almanya'da bulunan tanınmış Plateosaurus'un yakın bir akrabasını keşfetmek heyecan verici” dedi.

Issi saaneq, şimdiye kadar keşfedilen diğer tüm sauropodomorflardan farklıdır. Ancak ondan yaklaşık 15 milyon yıl sonra yaşamış Macrocollum itaquii ve Unaysaurus tolentinoi gibi Brezilyalı dinozorlarla benzerlikler de taşıyor. Plateosaurus trossingensis ile birlikte bu dinozorlar, Avrupa, Grönland, Afrika ve Asya'nın Geç Triyas'ından bir sauropodomorf ailesi olan Plateosauridae'ye aittir.

"Bulgularımız, yalnızca Geç Triyas'tan gelen çeşitli dinozor çeşitlerine katkıda bulunan değil, aynı zamanda yaklaşık 150 milyon yıldır Dünya’da yaşayan ikonik sauropodlar grubunun evrimsel yollarını ve zaman çizelgesini daha iyi anlamamızı sağlayan farklı bir Grönland dinozor türünün ilk kanıtıdır.” dedi paleontologlar.

Issi saaneq'in keşfi, Diversity dergisindeki bir makalede anlatılıyor.