Gökbilimciler Karanlık Maddesiz Yeni Bir Galaksi Keşfetti

Hollanda, Birleşik Krallık ve Amerika Birleşik Devletleri'nden gökbilimciler, Dünya'dan yaklaşık 248 milyon ışık yılı uzaklıkta, gaz açısından zengin, ultra-yaygın bir gökada olan AGC 114905'te karanlık madde izine rastlamadılar.

AGC 114905, Balık takımyıldızı yönünde yaklaşık 76 megaparsek (248 milyon ışıkyılı) uzaklıkta yer almaktadır. AGC 114905, galaksimiz Samanyolu boyutundadır, ancak bin kat daha az yıldız içerir.

Hâkim olan fikir, tüm galaksilerin ve ultra dağınık cüce galaksilerin, ancak karanlık madde tarafından bir arada tutuldukları takdirde var olabileceğidir.

Groningen Üniversitesi'nden bir gökbilimci olan Dr. Pavel Mancera Piña, “Çok az veya hiç karanlık madde içermeyen altı galaksi keşfettiğimizde, bize 'tekrar ölçün, eminiz etrafında karanlık madde olacağını göreceksiniz' denildi. Ancak, kırk saatlik ayrıntılı gözlemlerden sonra, karanlık madde içermeyen bir galaksinin kanıtları daha da güçlendi" dedi.

Araştırmacılar, Karl G. Jansky Çok Büyük Dizisini kullanarak Temmuz ve Ekim 2020 arasında AGC 114905'teki hidrojen hakkında veri topladılar.

Ardından gazın galaksinin merkezine X eksenindeki uzaklığını ve gazın Y eksenindeki dönüş hızını gösteren bir grafik yaptılar. Bu, karanlık maddenin varlığını ortaya çıkarmanın standart bir yoludur.

Grafik, AGC 114905'teki gazın hareketlerinin tamamen normal madde ile açıklanabileceğini gösterdi.

Dr. Mancera Piña, "Tabii ki, düşündüğümüz ve umduğumuz şey bu, çünkü önceki ölçümlerimizi doğruluyor. Ama şimdi sorun, teorinin AGC 114905'te karanlık maddenin olması gerektiğini öngörmesi, ancak gözlemlerimiz olmadığını söylüyor. Aslında teori ve gözlem arasındaki fark giderek büyüyor” dedi.

Yazarlar, AGC 114905’nin yakınlardaki büyük galaksiler tarafından karanlık maddeden arındırılmış olabileceği için karanlık maddeye rastlanmamış olabileceğini de belirtiyor.

Ekibin makalesi, Kraliyet Astronomi Topluluğunun Aylık Bildirimlerinde yayınlanacak.