Fizikçiler 465 Gün Boyunca Patlamayan Baloncuk Oluşturdular

Bir baloncuk patladığında çok hızlı bir şekilde patlaması beklenir. Ne de olsa baloncuklar pek çok tuhaf fizik etkisinin küçük bir ışıltılı kabukta bir araya geldiği kırılgan yaratıklardır. Ancak, fizikçi bir ekip 465 gün boyunca patlamayan bir baloncuk yaptılar.

Physical Review Fluids dergisinde yayınlanan bulgular, sabun köpüğüne odaklanmıyor çünkü onlar iyi ihtimalle, bir dakika kadar hayatta kalıyorlar. Düzenli kabarcıklar buharlaşma veya yer çekimi yoluyla sıvı kaybederler. (Bu kararsızlık aslında uzayda test edilmiştir.) İç gaz ayrıca sabun ve suyun ince zarından tekrar çevreye yayılır. Bu etkilerin tümü bir patlamaya yol açar.

Bilim insanları baloncukları daha kararlı hale getirmenin yollarını araştırıyorlar. Bir yöntem, su ve küçük plastik boncukları karıştırıp, baloncuk oluşturmak için içlerine hava üfleyerek gaz mermeri denilen bir şey yaratmaktır. Ekip, gerçekte ne kadar dayanabileceklerini merak etmiştir ve gökyüzünün sınır olduğu ortaya çıkmıştır.

Su ve naylon parçacıklarının bir karışımıyla baloncuklar yarattılar ve bu karışımla diğerleri artı kozmetikte yaygın olarak bulunan bir madde olan gliserol (gliserin olarak da bilinir) eklediler. Su ve naylon kabarcıklar birkaç dakika sabit kaldı, bazıları yaklaşık bir saat içinde patladı.

Karışıma gliserol eklenenler çok daha uzun ömürlü oldu. Ekip, baloncukların 100 günden daha uzun yaşadığını ve en sağlamının (kesinlikle bir balon için özel bir sıfat) 465 gün hayatta kaldığını buldu. Anahtar, normalde balonun patlamasına neden olacak fiziksel süreçleri etkisiz hale getiren gliserol ve nano boncuk karışımındadır.

Araştırmacılar raporlarında, "Bir kabarcıklı su kabuğunu mikropartiküllerle kaplamanın yerçekimi kaynaklı drenajı engellediğini ve ayrıca gliserol eklenmesinin, suyun buharlaşmasının ortam havasında bulunan su moleküllerini emen gliserolün higroskopikliği ile dengelendiği stabil bir duruma yol açtığını gösteriyoruz." şeklinde yazdı. (https://journals.aps.org/prfluids/abstract/10.1103/PhysRevFluids.7.L011601)

"Bu, yarıçaplarında önemli bir evrim olmaksızın, bir yıldan fazla bir süre boyunca standart bir atmosferde bütünlüklerini koruyabilen baloncuklarla sonuçlanır."

Takım ayrıca farklı şekiller de yapabilir. Uzun ömürlü baloncuklar, eğlenceden çok, daha kararlı köpüklerin oluşturulmasındaki uygulamalar ve zehirli gazları yakalama yolları ile ilgilidir. Nesnelerin özellikleri hakkında hala belirsiz olan çok şey vardır, bu nedenle uygulamaların ötesindeki araştırmalar kesinlikle ilginç olacaktır.