Dış Güneş Sistemindeki 'Mini Ay' Şimdiye Kadar Bulunan En Küçük Uydulardan Biri

Gökbilimciler, Güneş Sistemi'nde daha önce keşfedilmemiş bir 'mini ay' tespit etmiş olabilirler: Jüpiter'in yakınında küçük bir asteroitin etrafında dönen kayalık bir nesne.

Manhattan'ın genişliğinden biraz daha geniş olan kayalık uydunun uygun bir aday olduğu doğrulanırsa, şimdiye kadar tespit edilen en küçük uydulardan biri olacaktır.

Minik uydu, NASA'nın Güneş etrafındaki yörüngesinde Jüpiter'in her iki tarafında bulunan iki büyük uzay kayası grubu olan Truva asteroitlerinden bazılarını incelemek için bir uzay sondası gönderen Lucy misyonunda çalışan bilim insanları tarafından keşfedildi.

Lucy sondası 16 Ekim 2021'de fırlatıldı ve Mars ile Jüpiter arasındaki asteroit kuşağında hızlı bir tur yaptıktan sonra 2027'nin sonlarında Truva asteroitlerine ulaşacak.

O zamana kadar, Lucy misyonu bilim insanları, sondanın en yararlı olabileceği yeri belirlemeye yardımcı olmak için bu gizemli kayalardan bazıları hakkında daha fazla bilgi edinmeye çalışıyorlar.

27 Mart'ta, Polymele olarak bilinen Lucy'nin Truva hedeflerinin en küçüğü, uzak bir yıldızın önünden geçti ve bilimcilerinin, yıldız ışığının ne kadarını asteroidin yanından geçerken engellediğini gözlemleyerek uzay kayasının boyutunu doğru bir şekilde ölçmelerine izin verdi.

Bununla birlikte, ekip, Polymele'nin ardından ikinci bir asteroidin ardından beklenmedik, daha küçük bir çarpma gözlemledi.

Verileri inceledikten sonra, ekip, bir NASA bildirisinde, Boulder, Colorado'daki Southwest Araştırma Enstitüsü'nde bir astronom olan baş araştırmacı Marc Buie, ikinci patlamanın "bir uydu olması gerektiği" sonucuna vardı.

Yeni keşfedilen uydunun çapı yaklaşık 5 kilometre ve 27 km genişliğindeki Polymele'den yaklaşık 201 km uzaklıkta. Gözlem sırasında, Polymele Dünya'dan yaklaşık 772 milyon km uzaktaydı.

NASA temsilcileri yaptığı açıklamada, "Bu mesafeler kabaca Los Angeles'ta bir kaldırımda çeyreklik bulmaya çalışırken Manhattan'daki bir gökdelenden bulmaya eşdeğer" dedi.

Fotoğraf: Polymele ve onun isimsiz uydusu arasında bir boyut karşılaştırması. (NASA'nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi)

"Uydu" terimi, bir gezegenin, cüce gezegenin veya asteroidin etrafında dönen, doğal olarak oluşan herhangi bir katı cisim anlamına gelebilir. NASA'ya göre Güneş Sistemi'nde 200'den fazla uydu (asteroid uyduları hariç) tanındı, ancak gerçek sayı muhtemelen çok daha yüksek.

Araştırmacılar, Polymele'nin uydusunun yalnızca kısa süreli gözlemlerini yapabildiler, bu nedenle yörünge yolu oldukça belirsiz. Sonuç olarak, uzay kayası henüz resmi olarak bir uydu olarak adlandırılamaz.

Ancak araştırmacılar, Lucy sondası Polymele'ye ulaştığında, uzay aracının onu gerçek bir uydu olarak belirlemek için yeterli veri toplayabileceğinden eminler.

Bu, Lucy misyonu bilim insanlarının bir Truva atı asteroitini takip eden bir uydu tespit ettikleri ilk sefer değil.

2021'de ekip, NASA'nın Hubble Uzay Teleskobu tarafından toplanan verileri analiz ettikten sonra, Lucy'nin ilk Truva hedefi olacak Eurybates yörüngesinde dönen 1 km genişliğinde bir uydu tespit etti. Bu vesileyle, araştırmacılar ayın yörünge yolunu belirlediler ve resmi olarak Queta olarak adlandırdılar.