Dakikalık "Tuhaf" Gama Işını Patlaması Tamamen Beklenmedik Bir Kaynaktan Geldi
Yeni bulgular, bu güçlü ışık patlamaları hakkında uzun süredir var olan bazı inançlara meydan okuyor.

Ne zaman bir şey bildiğinizi düşünürseniz, Tabiat Ana sizi yanıltmaya hazırdır. Örneğin gama ışını patlamalarını, yani evrendeki en güçlü ışığın kısa süreli parlamalarını, ele alalım. Kısa süreli olanlar, nötron yıldızları gibi kompakt cisimlerin birleşmesi ile üretilen kilonovada yaratılır. Buna karşılık uzun süreli olanlar süpernovalar tarafından yaratılır. Dolayısıyla, uzun süreli gama ışını patlaması yaratan bir kilonova keşfeden gök bilimcilerin şaşkınlığını hayal edin.

Bu "tuhaf" olay, GRB 211211A olarak biliniyor ve 1,3 milyar ışık yılı uzaklıktan kaynaklanıyor. Farklı ekipler aynı olayları iki teleskopla, Fermi Gama-ışını Uzay Teleskobu ve Neil Gehrels Swift Gözlemevi, gözlemlediler ve hepsi, 50 saniyeden uzun süren olayın bir kilonova tarafından yaratıldığı konusunda aynı sonuca vardı.

Università di Roma Tor Vergata'dan baş yazar Dr. Eleonora Troja, IFLScience'a, “Şaşırtıcı bir şekilde bir kilonova gördük. Şaşırtıcı diyorum çünkü binlerce değilse yüzlerce uzun gama ışını patlaması gördük ve her birini gördüğümüzde onları takip eden bir süpernova oluyordu.” dedi. "Bu iyi bilinen bir bilgi. Uzun süreli gama ışını patlamalarının açıklamasını bulduğumuzu düşündük."

Dr. Troja, "Bu sefer herhangi bir süpernova bulamadık. Ve Hubble Uzay Teleskobu dahil dünyanın en güçlü teleskoplarıyla baktık; ancak herhangi bir süpernova belirtisi bulamadık. Bunun yerine bir kilonova bulduk.” diye açıkladı.

Dolayısıyla araştırmacılar, Güneş'in kütlesinin en az 10 katı olan bir yıldızın ölümü yerine, bir nötron yıldızının ya başka bir nötron yıldızıyla ya da yıldız büyüklüğünde bir kara delikle birleştiğine dair kanıt buldular. Yıkıcı çarpışma, nötron yıldızını parçalayarak kilonova olarak inanılmaz miktarda enerji açığa çıkarır. Kesin olarak daha önce görülmemiş bir şey.

Daha önce süpernova içermeyen uzun süreli bir gama ışını patlaması tespit edilmişti, ancak gök bilimciler bunun arkasında bir kilonova bulamadılar. Bu son tespit ve olayın göreceli yakınlığı, süreci daha ayrıntılı bir şekilde anlamamızı sağladı. Bununla birlikte, araştırmacılar, kilonovaların tam olarak nasıl uzun süreli bir gama ışını patlaması üretebileceğinden emin değiller.

Dr. Troja gülerek IFLScience'a, "Hala şoku atlatıyoruz." dedi. "Bildiğimiz şey, çoğu durumda, nötron yıldızı çarpışmalarının, iki saniyeden daha kısa süreli, kısa süreli gama ışını patlaması üretebildiğidir. Bu olay bize bazı durumlarda uzun süreli gama ışını patlamaları yaratabileceklerini öğretti.”

Kilonovalar aynı zamanda altın ve platin gibi evrendeki en ağır elementlerden bazılarının oluşum yeridir, bu nedenle bu keşif, kilonovalar söz konusu olduğunda bu ortamları incelemek için uzun gama ışını patlamalarının kullanılabileceği anlamına gelir.

Bu keşfin analizi Nature'da dört, burada, burada, burada ve burada ve Nature Astronomy'de bir makale olarak yayınlandı.